پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اخیراً یک نهاد معظم رسانه ای ازمراکز استان‌ها، با نمونه گیری از 848 نفر در تهران و 15 هزار و 195 در مراکز استان‌ها، درباره فضای مجازی نظرسنجی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر اساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در تهران 74.3 درصد و در مراکز استان‌ها 70 درصد بوده است.

گروه‌های سنی پایین‌تر و مردان بیشتر از زنان تحت نفوذ شبکه‌های اجتماعی هستند. همچنین در بین قومیت‌ها، لر‌ها، عرب‌ها و کُرد‌ها به ترتیب بیشتر از فارس‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

از نظر فرهنگ مصرف، در تهران 93.6 درصد در تلگرام هستند و بقیه در سایر شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند. از نظر زمانی 87.1 درصد تمامی روز و بقیه در روز یک یا چند بار از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

ساعت پیک شبکه‌های اجتماعی هم از 8 صبح تا 12 بامداد است که 60 درصد آن را در شبکه‌های اجتماعی فعالند، 37 درصد از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر فعال هستند. در مورد مکان مصرف 80.7 در منزل استفاده می‌کنند و 14 درصد در محل کار از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

براساس نوع فعالیت 72.2 درصد گفته‌اند که فقط محتوا را می‌بینیم، 34.3 گفته‌اند که غیر از اینکه محتوا را می‌بینیم، منتشر هم می‌کنیم. 16 درصد گفته‌اند که محتوا را تولید می‌کنیم، در مورد نوع محتوا 38 درصد طنز و سرگرمی، 27.9درصد ادبیات، هنری و عاشقانه، 24 درصد علمی و تخصصی، 21درصد خبر و تحلیل سیاسی، 21 درصد مسائل اجتماعی در واقع چنین محتوایی را استفاده می‌کنند.  همچنین 82.4درصد با هویت واقعی در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند.