آن قسمت از دندان که دیده می شود (تاج) توسط لایه ای به نام مینا که روی عاج دندان قرار گرفته پوشیده شده است . حال اگر عاج دندان در معرض قرار گیرد ، دندان حساس خواهد شد . این اتفاق معمولا در ناحیه ای که تاج دندان به لثه اتصال می یابد اتفاق می افتد یعنی درست جایی که مینا ی دندان نازک میشود . بعضی از علل ایجاد حساسیت در دندانها بشرح ذیل می باشد :

سایش در اثر مسواک : محکم مسواک زدن ، مسواک زدن بصورت افقی و استفاده از مسواکهای سخت ، از عوامل حساسیت دندانها خصوصا در ناحیه اتصال لثه به دندان می باشند .

اروزیونهای مینایی : از دست رفتن مینای دندان در اثر اسید و یا غذاهای اسیدی و نوشیدنی ها را گویند .

تحلیل لثه: لثه ها به صورت طبیعی تحلیل می روند ویا جمع می شوند و منجر به آشکار شدن ریشه ها می شوند و از آنجا ییکه سطح ریشه ها مینا ندارد موجب ایجاد حساسیت در دندان خواهد شد .

دندان قروچه : عادتی است که فشار دادن و سایش دندانها روی هم ناشی می شود و این موجب ساییده شدن مینای دندان و ایجاد حساسیت در دندان می شود .

دیگر دلایل ایجاد حساسیت در دندان می تواند موارد ذیل باشد :

ترک دندان یا پر کردگی : دندان ترک خورده منجر به شکستگی در دندان خواهد شد . و این شکستگی تا سطح ریشه ممکن است امتداد پیدا کند .

ترک دندان یا پر کردگی : دندان ترک خورده منجر به شکستگی در دندان خواهد شد . و این شکستگی تا سطح ریشه ممکن است امتداد پیدا کند .

سفید کردن دندانها (Bleaching ) : بعضی از بیماران در حین یا پس از سفید کردن دچار حساسیت هایی می شوند که قابل بر طرف شدن می باشند .

چه مواقعی دندانها حساس ترند؟

شما حساسیت بیشتری را هنگام نوشیدن و یا خوردن چیزهای سرد و یا تنفس هوایی سرد و بعضی مواقع با خوردن و یا نوشیدن چیزهای داغ خواهید داشت . بعضی افراد موقع خوردن غذاها و یا نوشیدنی های شیرین و یا اسیدی حساسیت دارند .درد می آید و می رود و بعضی مواقع تشدید می یابد .

کارهایی که می توان در خانه برای درمان حساسیت دندان انجام داد ؟

مارک های مختلف خمیر دندانهای ضد حساسیت در بازار موجود است که باعث کاهش حساسیت می شوند . این خمیر دندانها بایستی دو بار در روز استفاده شوند