علی اصغر فانی در مراسم تودیع خود گفت: در ابتدا از همه همکارانم، معاونین، مدیران کل، روسای آموزش و پرورش، معلمان، مربیان و مدیران مدارس و همه عزیزانی که در سازمان بزرگ آموزش و پرورش ما را یاری کردند قدردانی می کنم. 

وی به وضعیت آموزش و پرورش در سال 92 اشاره کرد و گفت : آموزش و پرورش در سال 92 را باید تحلیل کرد. در سال 91 اجرای نظام 6.3.3 بسیار بد آغاز شد.تحول باید از پایه اول شکل می گرفت اما به یکباره از پایه ششم شروع شد و عوارض آن هنوز ادامه دارد. 

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای این نظام قریب به 40 هزار نیروی جدید نیاز داشت و به فضای جدید نیاز داشتیم و در دوره قبل ناچار شدند انبارها و نمازخانه ها را به کلاس درس تبدیل کنند. از سوی دیگر در محتوا اشکالاتی وجود داشت و هنوز پاسخی نگرفته‌ام کتب پایه ششم با چه هدفی تالیف شدند. 

فانی با بیان اینکه 24 هزار معلم در مهر سال 92 کمبود داشتیم گفت: یک توزیع نامتوازن نیرو وجود داشت. در مناطق محروم کمبود نیرو و در مناطق برخوردار تورم نیرو داشتیم. از سوی دیگر کسری بودجه 4000 میلیارد تومانی وزارتخانه را با مشکل روبرو کرده بود و ما تلاش کردیم آنها را رفع کنیم. 

وزیر سابق آموزش و پرورش به تلاش برای ایجاد آرامش در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی، سیاستی بود که دنبال کردیم. خاطرمان هست با چماق هایی که در زیرزمین وزارتخانه بود در دولت قبل معلمان تجمع کننده را زدند و به چماق به دست ها در همان روز نهار دادند.

 

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش دستورپذیر نیست و باید با دیدگاههای کارشناسی اداره شود. جلوگیری از شتاب زدگی را نیز دنبال کردیم.

 

فانی به مسئله شناسی و یافتن راهبردها در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار 750 چالش احصاء و راهبرد ما که ارتقای کیفیت و عدالت اموزشی بود معین شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش به کمک های دولت به آموزش و پرورش اشاره و ضمن تقدیر از این حمایت ها گفت: باید این واقعیت تلخ را بگویم که سهم اعتبارات غیر پرسنلی از 1.6 در سال 92 به 1 درصد در سال 94 کاهش یافته است و با این اعتبارات نمی‌توان کاری کرد. بسیار هزینه می کنیم اما برای جایی که لازم است اعتبار نداریم.

فانی به سیاست توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: این سیاست باعث شد درهای آموزش و پرورش به روی مردم باز شود و تلاش کردیم تا آموزش و پرورش را به دغدغه همگانی تبدیل کنیم.

وی افزود: تقویت شوراهای آموزش و پرورش، امضای 23 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف، همراهی خیران مدرسه ساز و اجرای خرید خدمات آموزشی در راستای توسعه مشارکت ها انجام شدند. 200 هزار دانش آموز از طریق خرید خدمات آموزشی ادامه تحصیل می دهند و شمار مدارس غیردولتی به 10.7 درصد رسیده است. نهال توسعه مشارکت نیاز به مراقبت و تقویت دارد و چاره ای جز توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نداریم. آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و همه باید برای اداره آن کمک کنند و این امر با کمک صرف دولت میسر نیست. 

وزیر سابق آموزش و پرورش توصیه هایی برای آینده آموزش و پرورش داشت و گفت: اجرای متوازن سند تحول به کمک نقشه راهی که آماده شده است باید ادامه پیدا کند. توصیه دوم استانداردسازی فضای آموزشی است. اخیرا سه میلیارد دلار در کمیسیون تلفیق موافقت شده که امیدواریم در ادامه راه تصویب و تخصیص یابد. 

فانی ادامه داد: سومین توصیه بنده بهسازی و مدیریت نیروی انسانی است. تنها وزیری هستم که 100 هزار پرسنل را کاهش دادم. میزان حق التدریس را از یک میلیون و 500 هزار ساعت در هفته به 900 هزار ساعت در هفته کاهش دادیم.

وی افزود: بدون نیروی انسانی توانمند هیچ تحولی در آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد و از دکتر دانش می‌خواهم این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

وی بر کاهش فاصله حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان دولت تاکید و اظهار کرد: یا سایر مزایای کارکنان را حذف کنید یا به حقوق معلمان اضافه کنید. برخی معلمان ما 150 کیلومتر مسیر را طی می کنند و یک ریال حق ایاب و ذهاب دریافت نمی کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش توصیه بعدی را توجه جدی به آسیب های اجتماعی دانست و گفت: توصیه آخرم توجه به فضای مجازی است. وزیر آموزش و پرورش از سوی رهبری عضو شورای عالی فضای مجازی است. باید فضای مجازی را یک فرصت دانست و نه تهدید.