سرتیپ عاطف ناجی غازی مدیر گذرگاه مرزی زرباطیه ، مرز عراقی مقابل مهران، شنبه شب گفت: آمار استخراج شده از ورود زائران ایرانی به خاک عراق در روز جمعه ، عدد 12 هزار نفر را ثبت کرده است و این درحالی است که در روز شنبه این رقم با افزایش قابل ملاحظه ای روبه رو شد که آمار نهایی آن روز یکشنبه اعلام خواهد شد. 

آمار ورودی زائران در روز پنجشنبه از همین مرز کمی بیش از 10 هزار نفر اعلام شده بود.
 
به گفته سرتیپ عاطف، طی روزهای پنجشنبه ، جمعه و شنبه دستکم 40 هزار نفر از این مرز عبور کرده و راهی شهرهای مقدس نجف و یا کاظمین شده اند تا پس از زیارت مراقد ائمه اطهار (ع) در مسیرهای راهپیمایی به سمت کربلا حرکت کنند. 
 
رئیس گذرگاه مرزی زرباطیه گفت ، ورود زائران ایرانی از این مرز شتاب گرفته است و پیش بینی می کنیم این آمار طی دو روز آینده بصورت جهشی افزایش یابد. 
 
مرتضی کریم الشحمانی رئیس گذرگاه های مرزی بصره گفت که تعداد زائران اربعین حسینی از سه مرز ورودی شلمچه(ایران)، صفوان (کویت) و فرودگاه بین المللی ، به بصره در دو روز گذشته بیش از 30 هزار نفر بوده است که بیشترین تعداد مربوط به مرز شلمچه و زائران ایرانی است. 
 
وی تاکید کرد که ورود زائران از مرزهای استان بصره روان و بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد. 
 
الشحمانی با اشاره به جلسات متعدد و مستمر با مقام های ایرانی در خصوص هماهنگی جهت تسهیل تردد زائران ، گفت از 30 روز پیش بطور مستمر جلسات فشرده ای با طرف های ایرانی داشته ایم که این جلسات بسیار کارگشا بوده و هماهنگی کامل با دستگاه های ذیربط در ایران داریم.
 
رئیس گذرگاه های مرزی استان بصره در جنوب عراق، هنگام گفت وگوی تلفنی در ساعت حدود 10 شب ، گفت من هم اکنون از مرز شلمچه با شما صحبت می کنم و به اتفاق وزیر ارتباطات عراق در حال بازدید از مرز و روند فعالیت ها هستیم و مسائل و مشکلات زائران را بصورت مستقیم پیگیری می کنیم.
 
به گفته الشحمانی، روز جمعه نیز رئیس شورای استان و اعضای شورا و مسئولان محلی استان بصره از مرز شلمچه بازدید کردند.
وی با اشاره به ابهت و عظمت زیارت اربعین و بازتاب جهانی آن گفت، ما مفتخریم که درخدمت زائران امام حسین (ع) و حرکتی هستیم که برای جهانیان پیام دارد و ما وظیفه خود می دانیم که این پیام را به بهترین وجه به ملت های جهان مخابره کنیم. 
 
گزارش های رسیده از مرز چذابه نیز حاکی است که رفته رفته ، ورود زائران از این مرز به خاک عراق در استان میسان نیز آغاز شده است و پیش بینی می شود که بر تعداد زائران ورودی از این مرز نیز افزوده شود. 
 
امسال مراسم اربعین حسینی با حرکت پیاده صدها تن از زائران عراقی و ایرانی از شهر بندی فاو در دهانه خلیج فارس که دورترین مسیر در خاک عراق به کربلا محسوب می شود، از 29 محرم ، چند روز زودتر از هر سال شروع شد. 
 
حرکت زائران ایرانی نیز از روز چهارشنبه گذشته شروع شد که نشان می دهد دستکم حدود 10 روز موج زائران از ایران زودتر از سال گذشته براه افتاده است. 
 
وجود امکانات حمل و نقلی و اسکان بیشتر و ازدحام کمتر، بویژه هنگام ورود و خروج در گذرگاه های مرزی و همچنین زیارت راحت تر ، از جمله دلایلی است که بسیاری از زائران را مجاب ساخته است که امسال زودتر از سال های قبل براه بیفتند. 
سال گذشته بر اساس آمارهای منابع ایرانی و عراقی، با اندکی تفاوت، حدود یک و نیم میلیون نفر ایرانی در زیارت اربعین حسینی در کربلای معلا شرکت کردند.
 
امسال برخی منابع پیش بینی می کنند که از ایران دستکم 2 میلیون نفر زائر وارد خاک عراق شود.