منصور مجاوری با اشاره به مصوبه اخیر هیأت وزیران و اجازه انتشار اوراق به آموزش و پرورش به‌منظور تأمین اعتبارات مربوطه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «فرایند پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ از سال گذشته شروع شد و موفق شدیم بخش اعظم پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال ۹۳ را اسفندماه سال گذشته بپردازیم و حدود ۱۰درصد باقی‌مانده نیز با تخصیص اعتبار دولت اوایل مهرماه جاری تسویه شد.

برای پرداخت پاداش بازنشستگان سال۹۴، ردیف اعتباری ویژه‌ای در بودجه۹۵ درنظر گرفته و بنا شد سازمان مدیریت از طریق روش‌های تأمین اعتبار خود اقدام کند.»

وی با بیان اینکه انتشار اوراق یک روش تأمین منابع مالی و سرمایه‌ای است، افزود: «منتظر هستیم تا امروز مصوبه یادشده به‌صورت کتبی در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم فرایندهای لازم را به کمک دستگاه‌های مرتبط ازجمله بانک عامل، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه شروع کنیم و در اسرع وقت نسبت به تأمین منابع مالی پاداش پایان خدمت فرهنگیان اقدام کنیم.این اعتبارات یکجا تأمین و به‌صورت کامل واریز خواهد شد.»

به گفته مجاوری سازمان مدیریت باید موضوع را به وزارت اقتصاد و آموزش‌وپرورش ابلاغ و وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان استفاده‌کننده اوراق، اوراق منتشره وزارت اقتصاد را از طریق بانک عامل دریافت کند.پس از آن کلیه اوراق از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه تبدیل به پول می‌شود و منابع مالی مربوط در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. با همه اینها مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش وعده داده از زمان صدور مجوز، کل این فرایند یک‌ماه به طول می‌انجامد که تا ۱۵ آذر کل معوقات بازنشستگان پرداخت می‌شود و بدون استثنا تمامی بدهی بازنشستگان به‌حساب آنها واریز خواهد شد.

این وعده در حالی است که پرداخت پاداش فقط ۳۰ هزار بازنشسته سال۹۴، 2هزارمیلیارد تومان بار مالی دارد و البته 3هزار بازنشسته سال 93 نیز هنوز پاداش‌شان را دریافت نکرده‌اند.این در حالی است که فرهنگیان در آستانه بازنشستگی در سال95 نیز نگران تکرار چنین تأخیری در مورد خودشان هستند.

 

اولویت پرداخت‌ها کدامند؟

درصورت تحقق این وعده آموزش‌و‌پرورش، 4هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد.قرار است هزار میلیارد تومان صرف تسویه بدهی این وزارتخانه با بانک بابت پرداخت پاداش پایان خدمت سال۹۳ شود. همین مقدار نیز به مطالبات متفرقه اعم از مرخصی، حق سنوات، فوت و ازدواج، کسورات ارفاقی فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی، جانبازان و... تعلق خواهد گرفت.