صبح امروز بیش از هزار نفر از جامعه آزمایشگاهیان کشور در مقابل وزارت بهداشت به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و خواسته‌های اجرا نشده خود تجمع کردند. 

جامعه معترض آزمایشگاهیان از استان‌های مختلف همچون اصفهان، شیراز، خوزستان، بندرعباس، همدان، سمنان، قم و ... حضور یافته بودند و با در دست گرفتن پلاکاردهای درخواست اجرای خواسته‌هایشان بودند.

حسن قجاوند نایب رئیس جامعه آزمایشگاهیان که در جمع معترضان حضور داشت اظهار داشت: دلیل این تجمع پیگیری مطالبات صنفی و خواسته جامعه آزمایشگاهیان است که تاکنون علیرغم درخواست‌های زیاد اجرایی نشده است و نتیجه‌ای به همراه نداشته البته از وزیر بهداشت به دلیل توجه خاصی که اخیرا به جامعه ‌آزمایشگاهی داشته تشکر می‌کنیم و ایشان روز گذشته در جلسه هیأت دولت قانون مشاغل سخت را برای جامعه آزمایشگاهی مطرح کرده‌اند. 

وی افزود: امروز به پاس این اقدام آقای هاشمی معترضان یک گل سرخ در دست داشته ولی با این وجود خواستار پیگیری جدی مطالباتشان هستند البته باید توجه داشت که علیرغم پیگیری‌های وزیر بهداشت برای محقق شدن مطالبات جامعه ‌آزمایشگاهیان گویا به نظر می‌رسد بدنه وزارت بهداشت در اجرای این مطالبات و درخواست‌ها همکاری مناسبی نمی‌کند و این مسأله سبب کندی اجرای برنامه‌ها شده است. 

حبیب‌الله فاضلیان رئیس صنف جامعه آزمایشگاهی کشور نیز که در جمع معترضان حضور داشت گفت: ضمن پافشاری و تأکید بر ضرورت لحاظ شدن درجه 3 بر مشاغل سخت و زیان‌آور برای همه کارکنان فنی آزمایشگاه‌ها خواستار تسریع اقدام و عمل به دستور صریح وزیر بهداشت با قید فوریت در خصوص تسری لایحه ارتقای بهره‌وری به کارکنان آزمایشگاه‌ها هستیم. 

وی افزود: از شورای عالی آموزش وزارت بهداشت و درمان، اجرای دستور مؤکد وزیر مبنی بر ضرورت بازگشایی و احیای دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی را خواستاریم و بر ضرورت محدودسازی ورودی دانشگاه‌ها و حذف پذیرش بدون کنکور در این رشته پا می‌فشاریم.

فاضلیان ادامه داد: اجرای طرح رتبه‌بندی شغلی با هماهنگی و همکاری وزارت تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعی را در حوزه بخش خصوصی ضامن نجات همکاران مظلوم شاغل در این بخش از استثمار و نجات آزمایشگاه‌ها از پیامدهای کیفی ناشی از حضور غیرآزمایشگاهیان می‌دانیم. 

رئیس صنف جامعه آزمایشگاهی کشور اضافه کرد: تصویب نظام جامع آزمایشگاهی کشور را که از اهم مطالبات خانواده بزرگ آزمایشگاهی است عالی‌ترین اقدام خداپسندانه در جهت مدیریت کلیه مشکلات و مسائل مبتلا به این حوزه می‌دانیم و از مجلس محترم شورای اسلامی لحاظ کردن این طرح را در اولویت‌هایشان خواهانیم. 

وی با اشاره به مخالفت با واگذاری بی‌رویه آزمایشگاه‌ها که تهدید جدی برای امنیت شغلی آزمایشگاه‌ها است،‌ خاطرنشان کرد: واگذاری بی‌رویه آزمایشگاه‌ها به غیر از کارکنان آزمایشگاه‌ها جفا است و واگذاری آن به غیر از ایرانی جنایت است لذا خواستار توقف و عندالزوم اقدام هدفمند با اولویت کارکنان و حمایت همه‌جانبه از آنها هستیم.

محسن یکی از معترضان شرکت‌کننده در تجمع، گفت: ضمن حمایت همه‌جانبه از وزیر بهداشت خواستار بازنگری و بازتعریف عدالت‌محور آزمایشگاه در جایگاه بایسته خود هستیم متأسفانه علیرغم توجه وزیر بهداشت برخی از مدیران ارشد در این وزارتخانه همکاری‌های لازم را با جامعه آزمایشگاهی نداشته و برنامه‌های ما را در آزمایشگاه‌ها دچار چالش کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ما جامعه آزمایشگاهی برای اثبات حسن‌نیت مسئولانی که حامی ما هستند درج فوری روز 30 فروردین، روز آزمایشگاهیان در تقویم رسمی کشور که متضمن هیچ گونه هزینه، بودجه و پیامد منفی نیست را خواستار هستیم.