صندوق ذخیره فرهنگیان که این روزها مسائل مطرح شده در خصوص آن جامعه فرهنگیان و در واقع تمامی کشور را متأثر کرده است، هم‌چنان زوایای پنهان خود را آشکار می‌کند.

بنا بر گفته مسئولان آموزش و پرورش، 882 هزار و 425 هزار فرهنگی در کشور عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند.

به طور میانگین در هر ماه از هر فرهنگی بیش از 17 هزار تومان رأسا از فیش حقوقی آنها کسر و مستقیما به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می‌شود، البته با احتساب بازنشستگانی که عضو این صندوق هستند، مبلغ ورودی به صندوق ذخیره به مراتب بیشتر می‌شود.

درآمد ماهانه صندوق ذخیره فرهنگیان 21 میلیارد تومان است

شهاب الدین غندالی مدیرعامل سابق، برکنار شده و بازداشت شده صندوق ذخیره فرهنگیان در 16 دی ماه 1394 در دیدار با فرهنگیان خراسان جنوبی در خصوص دریافتی ماهانه این صندوق، اظهار کرد: میزان درآمد ماهیانه صندوق ذخیره فرهنگیان 21 میلیارد تومان است و با توجه به رشد جمعیت بازنشستگی کشور مبلغ 38 میلیارد تومان در هر ماه خروجی داریم که این خود بر کاهش نقدینگی و کاهش سود اعضا اثر مستقیم می‌گذارد.

 در تاریخ 17 شهریور ماه 1393 و با دستور سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، تمام فرهنگیان کشور که تا آن زمان به عضویت صندوق ذخیره درنیامده بودند، عضو صندوق شدند.

عضویت اجباری فرهنگیان از اول مهر 93 کلید خورد

بخشنامه مذکور با امضای معاون وزیر آموزش و پرورش ارسال شد

 

حال اینکه چرا در حدود 2 سال پیش چنین اقدامی انجام می‌شود و تمام فرهنگیان غیر عضو که تا آن زمان تمایلی به عضویت نداشتند به اجبار و یک شبه عضو این صندوق پرغصه شدند.

در واقع چرا و به چه دلیل معلمانی که دوست نداشتند عضو صندوق ذخیره شوند به یک باره عضو این صندوق شدند؟

آیا در آن زمان وضعیت مالی صندوق ذخیره خراب بوده است و نیاز به پول بیشتر فرهنگیان داشته است؟

آیا وام‌های کلانی که بانک سرمایه به تعدادی یقه سفید داده بود و آنها نتوانستند آن وام‌ها را تسویه کنند، عامل عضویت اجباری فرهنگیان غیر عضو بود؟

به هر طریق اینکه در حدود 2 سال پیش و با دستور معاون وزیر آموزش و پرورش تمام فرهنگیان کشور باید به اجبار عضو این صندوق شوند غیر قابل انکار است.

نکته جالب اینکه در بخشنامه مذکور عنوان شده است که هر فرهنگی که تمایلی به عضویت ندارد می‌تواند به ادارات آموزش و پرورش مراجعه و عضویت خود را لغو کنند.

نکته جالب توجه این است که اگر موضوعی اختیاری است، چرا اختیار در عضو شدن وجود ندارد؟ چرا همه در ابتدا باید عضو شوند و اگر تمایلی نداشتند، از عضویت انصراف دهند؟

مسلماً عده‌ای از فرهنگیان با توجه به مهلت کمتر از یک‌ماهه برای انصراف که البته این مهلت با در نظر گرفتن مشاهده فیش حقوقی در پایان ماه، حدود 10 روز است، زمان کافی برای اعلام انصراف نخواهد بود.

فرهنگیان عنوان می‌کنند که ساعت کاری آنها و ساعت اداری،‌یکی است و فرصتی برای مراجعه به ادارات نبوده است و البته برخی از فرهنگیان نیز به دلیل عدم مراجعه هر ماه به فیش حقوقی، اصلا متوجه این موضوع نشده بودند.  

حال چرا به اجبار فرهنگیان محجوب کشور عضو صندوق ذخیره‌ای می‌شوند که هیچ گونه سود و فایده‌ای برای آنها ندارد؟

فرهنگیان کشور آنقدر دارای فهم و کمالات هستند که اگر خودشان احساس نیاز می‌کردند با میل خود می‌توانستند به عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان درآیند؛ و چرا آموزش و پرورش و مسئولان عالی رتبه این صندوق برای فرهنگیان فهیم کشور تصمیم گرفتند؟

امیدواریم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان حتما موضوع عضویت اجباری فرهنگیان را مد نظر قرار دهند.

فساد 8 هزار میلیاردی در بزرگترین هلدینگ اقتصادی آموزش و پرورش، جامعه کشور را متأثر کرد؛ امیدواریم این موضوع توسط دستگاه قضایی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.