اسماعیل قربانی کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی بیان کرد: عوامل متعددی در به یادآوری بهتر مطالب در جلسه امتحان دخالت دارند. 

 

وی اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته اگر دانش آموزی هنگام مطالعه مبحثی از کتاب درسی آدامس با طعم خاصی را بجوید و سر جلسه امتحان نیز همان آدامس را بجوید این امر سبب تسریع در به یاد آوردن مطالب می شود.

 

این کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی با اشاره به نقش جویدن آدامس در به یادآوری مطالب مطالعه شده؛ عنوان کرد: این فرآیند از دیدگاه روانشناسی شرطی سازی نامیده می شود.

 

قربانی یادآور شد: در فرآیند شرطی سازی  یک اتفاق با رویداد دیگری همایند می شود.بنابراین وقتی اتفاق اول رخ می دهد رویداد دوم در ذهن تداعی می شود.

 

وی با بیان اینکه جویدن آدامس روشی کارآمد برای به یادآوری تمام مطالب مطالعه شده نیست؛ افزود: دانش آموزان می توانند برای یادآوری سریع تر و بهتر مطالب سر جلسه امتحان در دروسی مانند ادبیات کلید واژه هایی را برای خودشان در نظر بگیرند.

 

این کارشناس ارشد مشاوره تحصیلی تصریح کرد: دانش آموزان می توانند با وصل ابتدای کلید واژه ها به هم کلمه ای مضحک و غیر منطقی بسازند که به واسطه غیرعادی بودن کلمه سایر کلید واژه ها و در نهایت موضوع مطلب مطالعه شده در ذهن تداعی می شود.

 

قربانی توصیه کرد: دانش آموزان در مطالعه دروسی مانند تاریخ نیز از حفظ کردن یک به یک کلمات خودداری کنند. آن ها می توانند رویداد تاریخی را به صورت داستان وار برای خود بازگو کنند.