محمدمهدی اعلایی در رابطه با تعویض کارت هوشمند ملی ، گفت: کارت هوشمند ملی در اختیار مردم قرار می‌گیرد چرا که اصلی‌ترین سند شناسایی و هویت ملی ایرانیان خواهد بود و زمینه‌های مختلف شناسایی که لازم است کامل‌تر از اسناد هویتی فعلی باشد را به خود اختصاص خواهد داد.

وی ادامه داد: زمینه‌سازی شناسایی افراد در فضای مجازی که اکنون به شدت احساس می‌شود از طریق کارت هوشمند ملی میسر خواهد شد.

اعلایی ادامه داد: تفاوتی میان صدور کارت هوشمند ملی در استان تهران با سایر استان‌ها وجود ندارد و اطلاعات پایه‌ای در جهت شناسایی افراد در این کارت‌ها ثبت می‌شود و کلیدی برای ورود به شبکه‌های مختلف دیگر است. 

مدیر کل ثبت‌احوال استان تهران گفت: این کارت‌ها برای شناسایی و دریافت خدمات انجام می‌شود و این گونه نیست که تصور شود همه اطلاعات فرد از املاک و دارایی‌ها در آن ثبت می‌شود.

وی در رابطه با محدود بودن ادارات پست برای صدور این کارت‌ها، گفت: سرعت توسعه امکانات و اصلاح فرایندها هر ماه متفاوت شده است و کار در حال تسهیل است. 

اعلایی در مورد ایستگاه‌های دریافت مدارک برای ثبت‌نام گفت: در سال گذشته در سطح تهران تعدادی دفاتر پیشخوان و ادارات پست وجود داشت که کار پذیرش را انجام می‌دادند اما امسال بسیار این تعداد افزایش یافته است و خدمات در تهران در مرحله پیش‌ثبت‌نام به روز انجام می‌شود.

مدیر کل ثبت‌احوال استان تهران گفت: در سال گذشته 450 ایستگاه در تهران شامل دفاتر پیشخوان و پست برای قبول درخواست کارت هوشمند ملی فعال بود که اکنون به 700 ایستگاه رسیده است.

وی افزود: بنابراین در شهر تهران مشکلی برای قبول درخواست یا ایجاد صف نداریم اما فرایند تولید، چاپ و تحویل کارت طولانی و زمان‌بر است که آن هم به مرور در حال کاهش است.

اعلایی در رابطه با تعرفه هزینه صدور این کارت‌ها،‌گفت: تعرفه‌ای برای پیش‌ثبت‌نام کارت هوشمند ملی تعیین نشده است و مردم به راحتی می‌توانند به مراجعه به دفاتر پست‌، پیشخوان یا از منزل با استفاده از اینترنت ثبت‌نام خود را انجام دهند.

مدیر کل ثبت‌احوال استان تهران ادامه داد: اما اگر مردم به برخی از مراکز مثل کافی‌نت‌ها مراجعه کرده و تعرفه اضافی از آنها دریافت شده متأسفانه خلاف قانون بوده چرا که هزینه 20 هزار تومانی برای کل فرایند ثبت‌نام و صدور کارت تعیین شده بود که برخی از این مراکز به اشتباه این مبلغ را از مردم دریافت کرده‌اند. این در حالی است که مردم می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته و خودشان ثبت‌نام را انجام دهند. حتی در سرشماری دیدیم که مردم به اینترنت دسترسی دارند و در این زمینه رکوردی به ثبت رسیده است.