به گزارش پارس به نقل از ایسنا، فرخ یکدانه، کارگردان انیمیشن « دانشمندان بزرگ» به مناسبت پخش این انیمیشن از شبکه پویا گفت: ساخت مجموعه « دانشمندان بزرگ» به سفارش مرکز پویانمایی صبا، از سال ۸۵ آغاز شد و پس از تولید ۳۳ قسمت (با زمان کلی ۴۳۰ دقیقه) در سال ۸۷ به پایان رسید. این انیمیشن که به صورت تلفیقی از کاراکترهای سه بعدی کامپیوتری و پس زمینه های دو بعدی ساخته شده، به معرفی بزرگان علمی و فرهنگی این مرز و بوم به مخاطبان کودک و نوجوان می پردازد.

وی افزود: از دوران کودکی به موضوعات علم علاقه داشتم و ایده ساخت این سریال نیز بر همین اساس در ذهنم شکل گرفت، تصمیم داشتم زندگی بزرگان همچون ابن سینا و زکریای رازی تا دکتر معین و علامه دهخدا را به شکلی جذاب و قابل درک پیش چشم کودکان ایرانی مجسم کنم تا به ریشه های فرهنگی خود باور بیشتری پیدا کنند.

باید گفت، سبک بصری خاص و ترکیب بندی تصاویر مبتنی بر اصول روانشناسی نقاشی کودکان، نگارگری ایرانی و نقاشی قهوه خانه ای جزو شاخصه های ویژه این مجموعه است. در عین حال برخورد فانتزی با فیلمنامه، استفاده از طنز کلامی و تصویرگری و بهره گیری از شیوه سیال در ذهن در روایت داستان نیز تاثیر زیادی در جذب مخاطب هدف (گروه سنی ب و ج) و حتی افراد بزرگسال داشته است.

او به موفقیت مجموعه « دانشمندان بزرگ» اشاره کرد و گفت: این انیمیشن از نظر سبک بصری، موضوع و حتی شوخی ها تاثیر زیادی بر تولیدات پس از خود داشته و می توان گفت به نوعی در این زمینه جریان ساز بوده است. با این وجود به نظر می رسد پرداختن به این موضوع به دلیل پتانسیل های موجود همچنان جای کار دارد.

اهدای جایزه انیمیشن سومین جشنواره تولیدات تلویزیونی کشورهای اسلامی به مجموعه دانشمندان بزرگ نشانگر توجه فرهنگ دوستان ایرانی و اسلامی به جایگاه تاثیرگذار بزرگان عرصه علم و فرهنگ در مشرق زمین و تاکید بر لزوم بازنشناسی آنهاست.

تیم تولید « دانشمندان بزرگ» عبارتند از:

مجری طرح: شهاب کسرائی

مدیر تولید: رضا تقدسی

نویسنده و کارگردان: فرخ یکدانه

تصویرساز: راشین خیریه

انیماتورها: مجید نجفی – عماد خلیلی – هژیر قریب – میثم باقر منش – نوید خزلی

موسیقی و افکت: سید حامد سادات کیائی

نورپردازی: سپهر جعفری

امور فنی: سید مهدی ناطق الاسلام