ناصر سراج که به دعوت همتای آلمانی به برلین سفر کرده است، در دیدار با رولف روتر، دادستان کل برلین راه‌های همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مبارزه با فساد را بررسی کرد.

در این دیدار رولف روتر با تشریح وظایف دادستانی کل برلین اظهار داشت: وظیفه اصلی ما مبارزه با جرائم و مقابله با فساد است.

وی افزود: دادستانی در دو جهت اقدام می‌کند، پیشگیری از فساد و مبارزه با فساد و به همین منظور با تشکیل کارگروه‌هایی به‌ طور منظم و سالیانه، خط مشی‌ها و استراتژی‌های ضدفسادی در آن تعیین و بحث و بررسی می‌شود.

دادستان کل برلین به بخش مقابله با جرائم اقتصادی بر مبنای کنوانسیون ملل متحد برای مقابله با فساد اشاره کرد و گفت: مقابله با جرائم تقلب، ارتشاء، اختلاس، کلاه‌برداری و جرائم سازمان یافته فراملی، از جمله اقدامات دادستانی برای مبارزه با فساد است. کشف موارد فساد و انجام تحقیقات لازم در این خصوص از وظایف دادستانی است و در مواقعی که شهود حاضر به بیان موارد نباشند، دادستانی از وکلای متعهد بهره گیری می‌‌گیرد.

وی ادامه داد: نظارت بر مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی نیز از جمله وظایف دادستانی است و به‌ منظور پیشگیری از تخلفات احتمالی در این حوزه‌ها، ثبت مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی کاملاً الزامی است.

در ادامه قاضی سراج با تشریح ساختار سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: این سازمان علاوه بر اتخاذ روش‌های اصلاحی و پیشگیرانه، اقدامات مناسب برای شفاف سازی امور و پاسخگویی مقامات نسبت به اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور را از طریق ارائه پیشنهادهای اصلاحی و با نظارت و بازرسی به عمل می‌آورد و در سال‌های اخیر با تعاملات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به کسب تجربیات در حوزه‌های تخصصی عمل کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، به برنامه‌های این سازمان برای دریافت تجربیات کشورهای پیشرو در امر مبارزه با فساد اشاره کرد و از طرف آلمانی خواست که در این حوزه نیز با کشورمان همکاری کند.

در خاتمه دادستان کل برلین ضمن تمجید از فعالیت‌های مطلوب این سازمان آمادگی کشورش را برای تبادل متخصصین ضد فساد و انتقال تجربیات موفق دادستانی کل در حوزه‌های پیشگیری و مقابله با فساد اعلام کرد