سعید اوحدی درباره اینکه آیا رایزنی برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع سال آینده انجام گرفته یا خیر اظهار کرد: در زمینه رایزنی با عربستان سعودی بیانات و مطالبات امام خامنه‌ای برای ما حجت است.

وی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه حج اشاره کرد و افزود: طبق فرمایشات ایشان و بنابر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی دولت سعودی در امر حج و اتفاقات متواتر سال گذشته باید چاره‌اندیشی در موضوع حج صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: حج و برگزاری مراسم آن متعلق به عربستان سعودی نسیت و باید طبق نظر مقام معظم رهبری، طرحی برای مشارکت کشورهای اسلامی در برگزاری مراسم حج ارائه شود.

اوحدی تصریح کرد: مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب در چگونگی برگزاری مراسم حج، بسیاری از مراجع و علما نیز فرمایشات ایشان را مورد تاکید قرار داده‌اند و حتی برخی کشورهای اسلامی هم اخیراً بر این نظریه تاکید کرده‌اند.

وی افزود: امیدواریم به‌زودی شاهد تغییر جدی در چگونگی برگزاری مراسم حج باشیم تا اتفاقات گذشته تکرار نشود.

هیچ زائری از ایران به حج مشرف نشد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال هیچ زائر ایرانی از ایران به حج تمتع مشرف نشده است، گفت: فقط تعداد بسیار محدودی از ایرانیانی که تابعیت کشورهای دیگر را داشته‌اند و از گذرنامه آن کشور استفاده می‌کردند به این سفر عزیمت کردند.

اوحدی خاطرنشان کرد: بسیاری از ایرانیان داخل و خارج کشور نسبت به عملکرد دولت عربستان سعودی در رفتارهای ظالمانه و کشتار مردم بی‌‌دفاع و مظلوم یمن نفرت عمومی پیدا کرده‌اند و بنابر بر اطلاعات کسب شده  فقط افراد دارای تابعیت کشورهایی به غیر از ایران توانستند به تمتع عزیمت کنند.

وی تصریح کرد: امسال دولت عربستان برای دامن زدن به کارهالی تبلیغی مدعی شد که حدود 400 نفر ایرانی با گذرنامه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی به حج مشرف شده‌اند اما آمار واقعی حکایت از حضور تعداد بسیار اندکی از ایرانیان دارد.

پیش‌بینی حضور 2 میلیون نفر ایرانی در اربعین حسینی

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به 2 میلیون نفر از کشورمان در مراسم اربعین حسینی حضور یابند، گفت: زائران باید تمامی مراحل اعزام، دریافت روادید، بیمه و زمان خروج از مرزها را در سامانه سماح مشخص کنند.

اوحدی خاطرنشان کرد: تمامی کمیته‌های مختلف زیر نظر ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور تشکیل شده و سازمان حج و زیارت نیز متولی ثبت‌نام متقاضیان سفر اربعین حسینی است.

وی افزود: سال گذشته سازمان حج، مسئولیت کمیته‌های پشتیبانی، اسکان و تدارکات را هم عهده دارد بود که مسئولیت این کمیته‌ها امسال به ستاد بازسازی عتبات واگذار شده است البته سازمان حج و زیارت امکانات خود را برای رفاه زائران در اختیار کمیته مذکور قرار داده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زائر‌سرای طریق القدس در منطقه بستان و سایر امکانات رفاهی در داخل کشور عراق نیز برای زائران کشورمان تدارک دیده شده و امیدواریم شاهد حضور حماسی مردم در ایام اربعین حسینی باشیم.

اوحدی به مراحل صدور ویزا اشاره کرد و گفت: امسال روند صدور ویزای اربعین حسینی زودتر از سالهای گذشته آغاز خواهد شد و این کار برای تسهیل در سفر زائران اربعین حسینی است.

وی با بیان اینکه تقسیم‌بندی استانی مرزهای کشور برای زائران اربعین صورت گرفته  اظهار کرد: امسال تاریخ خروج و مرز زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند مشخص خواهد شد و این برنامه‌ریزی برای نظم‌بخشی و جلوگیری از ازدحام در یک مرز مشخص است.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره افراد و دفاتر زیارتی فرصت‌طلب متذکر شد: برخی افراد سودجو در مناسبتها و به‌ویژه ایام اربعین اقدام به تبلیغات دروغین مبنی بر ارائه ویزای ارزان‌قیمت اقدام می‌کنند که تمامی این برنامه‌ها کلاهبرداری است چرا که نرخ ویزای اربعین تعیین شده و مردم باید هوشیار باشند.