فاطمه دعایی با بیان اینکه مصوبه آزمایشی آموزش و پرورش در مرحله نخست ۵ ساله بود، افزود: بر اساس مصوبه مجلس، آموزش و پرورش می تواند از ۶ مرداد ماه سال ۸۷ به مدت ۵ سال به طور آزمایشی کلاس های پیش دبستانی را برگزار کند.

وی با تاکید بر اینکه این مرحله در ۶ مرداد ماه سال ۹۲ پایان یافت، ادامه داد: این مصوبه پس از پایان در سال ۹۲ به مدت یک سال تمدید شد که بر اساس آن بار دیگر آموزش و پرورش مجوز برگزاری کلاس های پیش دبستانی را تا پایان ۶ مرداد ماه سال ۹۳ دریافت کرد.

رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور اضافه کرد: پس از پایان این مرحله مصوبه دیگری در جهت برگزاری کلاس های پیش دبستانی به آموزش و پرورش داده نشد و از آن پس تاکنون فعالیت این ارگان در زمینه برگزاری دوره پیش دبستانی غیرقانونی است.

به گفته دعایی برای یکپارچه شدن آموزش پیش دبستانی در مصوبه ای در مرداد ماه سال ۸۷ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که در آن آموزش کودکان ۴ و ۵ ساله به آموزش و پرورش واگذار شد مهلت سه ماهه ای برای این وزارتخانه تعیین شد که آیین نامه اجرایی آن را تهیه کنند اما تاکنون هنوز آیین نامه ای نوشته نشده است.

وی با بیان اینکه، اکنون در برخی مدارس نوآموزان ۴ و ۵ ساله در کنار کودکان ۱۲ ساله در یک محیط آموزشی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: این موضوع از نظر کارشناسی آموزش پیش از دبستان، آسیب جدی به زیربنای تعلیم و تربیت وارد می‌کند که نتیجه‌اش در ۲۰سال آینده دیده می‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور افزود: نمی‌توان در فضایی که با هدف دبستان استانداردسازی‌ شده است، فضای پیش‌دبستانی ایجاد کرد.