رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عامل وقوع نشست زمین، در میدان قیام تهران را شکستگی لوله انتقال آب به شهرستان های همجوار عنوان کرد و گفت: نشت آب موجب شست و شو و سستی خاک شده و حفره های متعددی درخاک این محدوده به وجود آورده است.

 

دکتر احمد صادقی افزود: حادثه امروز فرونشست زمین درمیدان قیام درجریان زدن گمانه های جدید به منظور شناسایی حفره های زیرخاک این محدوده بود.

 

وی تصریح کرد: کارگر مقنی،(چاه کن) درحال زدن گمانه بود که نشت آب ایجاد حفره کرده بود و دیواره یکی از این حفره ها ریزش می کند و کارگر در زیر آوار مدفون می شود.

 

صادقی ضمن تسلیت شهادت آتش نشان حاضر در محل حادثه گفت: آتش نشانان درحال نجات کارگر افغان مدفون در خاک بودند که متاسفانه یکی از آتش نشانان نیز گرفتار حادثه می شود و به شهادت می رسد.

 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران ضمن رد هرگونه ارتباط این حادثه با تونل خط هفت متروی تهران تاکید کرد: محل وقوع نشست زمین با محدوده کارگاهی تونل خط هفت متروی تهران فاصله زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه از چند ماه گذشته گزارشات متعددی در خصوص نشت آب در محدوده میدان قیام به دست ما رسیده بود خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلف درحال بررسی علل نشت آب بودند که به ترک های موجود در آسفالت برمی خورند.

 

صادقی یادآور شد : مسدود شدن بخشی از میدان قیام در چند روز اخیر ناشی از شناسایی این ترک ها بود.

 

وی  در خصوص زمان رفع شدن این مشکل گفت: اگر پرکردن حفره ایجاد شده از همین امشب آغاز شود و مشکل دیگری به وجود نیاید تا سه روز آینده وضعیت محدوده به حالت عادی خود بازمی گردد.