احمد شریفی با بیان اینکه فعالیت‌های کمیته امداد در سه بخش بهداشتی، بیمه درمان پایه و بیمه مکمل درمان ارائه می ‌شود، افزود: با توجه به خصوصیت‌ جامعه هدف امداد که برخی از آنان افراد مسن و نیازمند هستند و نیازهای سلامت و بهداشتی آنها نیز تشدید می ‌شود در مجموعه امداد این نیازها اولویت ‌بندی شده است.

وی با اشاره به سرفصل‌ های فعالیت‌های بهداشتی کمیته امداد، اظهار کرد: این سرفصل ها شامل آموزش سلامت، اهدای اقلام بهداشتی، احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی در اردوگاه‌ها، رفع سوء تغذیه کودکان کمتر از شش سال، معاینات دوره‌ای از مجریان طرح‌ های اشتغال، بهداشت دهان و دندان و ارزیابی سلامت زنان سرپرست خانوار مورد حمایت است.

اجرای طرح رفع سوء تغذیه کودکان زیر 6 سال

شریفی با اشاره به اینکه و خدمات بهداشتی براساس نیاز مددجویان اولویت ‌بندی می‌شود، افزود: رفع سوء تغذیه کودکان کمتر از شش سال یکی از اقدامات در حوزه بهداشتی است که این طرح با همکاری شبکه بهداشت و درمان و مجموعه امداد صورت می ‌گیرد به طوری که در شش ماهه ابتدای امسال ۸۵ نفر از کودکان دچار سوء تغذیه توسط شبکه بهداشت و درمان بهداشت شناسایی و به امداد معرفی شدند و در فاصله‌ های زمانی سه ماهه و شش ماهه، پایشی از کودکان دچار سوء تغذیه انجام می ‌گیرد که در صورت بهبود یافتن این کودکان از طرح خارج و افراد جدیدی وارد طرح می‌شوند.

مدیر کمیته امداد مرکزی شهر تهران با تاکید بر اینکه مجموعه امداد فعالیت‌ های بهداشتی گسترده ‌ای را از لحاظ بهداشت فردی، محیطی، کاری، اجتماعی و پزشک اجتماعی در تمام سطوح در دستور کار خود قرار داده است.این نهاد در حوزه بیمه خدمات درمانی پایه اقدامات گسترده ‌ای را انجام داده است ، تصریح کرد:در مجموع در شش ماهه ابتدای امسال به حدود شش هزار مددجو  مورد حمایت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه با اعتباری حدود سه میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که از این مبلغ حدود دو میلیارد ریال  حق بیمه برای ۸۱۷ نفر از زنان سرپرست خانوار و مجری طرح ها خودکفایی مورد حمایت کمیته امداد مرکزی شهر تهران به سازمان تامین اجتماعی واریز شده است.

پرداخت کمک معیشت به مددجویان تحت پوشش

وی با بیان اینکه کمیته امداد تلاش می کند با حمایت و همکاری کارگزاران نظام، مردم و اراده مددجویان، مشکلات جامعه هدف موردحمایت این نهاد را به حداقل برساند، گفت: بیشترین تمرکز کمیته امداد پرداخت کمک معیشت به مددجویان تحت حمایت است بطوری که چهار هزار و ۶۳۴ خانوار از این نهاد ماهانه کمک معیشت بلاعوض دریافت می کنند.

شریفی با اشاره به اینکه در مجموع دوهزار و ۶۰۰ سالمند تحت حمایت این نهاد هستند، افزود: از این تعداد بیش از دوهزار و ۲۹ نفر زن سالمند و مابقی سالمندان مرد هستند.

 شریفی با تاکید براینکه پرداخت وام های قرض الحسنه از سیاست های کمیته امداد است، افزود: در شش ماهه ابتدای امسال ۵۰۷ وام قرض‌الحسنه با اعتباری بیش از هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به مددجویان دائمی و موردی کمیته امداد در حوزه‌های غیراشتغال در قالب وام کارگشایی و ضروری پرداخت شده است که رقم این وام ها از یک میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان تعیین شده است.

مدیر کمیته امداد مرکزی شهر تهران افزود: همچنین  ۷۶فقره  تسهیلات اشتغالزایی با صرف اعتبار حدود ۱۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال به مددجویان و مجریان طرح های خودکفایی از محل منابع امدادی و بانکی پرداخت شده است.

اعطای مسکن به خانواده های نیازمند

وی با اشاره به اینکه از آغاز سال تاکنون بیش از ۴۲واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد مرکزی شهر تهران تعمیر و مرمت شده است، افزود: طی شش ماه گذشته ۱۰ واحد مسکونی احداث ، خریداری و تحویل خانواده های مورد حمایت این نهاد شده است.بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در حوزه خرید و تعمیر مسکن مددجویان هزینه شده است.  همچنین تاکنون ۸۰ خانوار از کمیته امداد اجاره مسکن دریافت کرده اند که این خانواده ها رقمی معادل ۴۰میلیون ریال از محل کمک های مردمی بابت کمک به تامین بخشی از هزینه های اجاره مسکن خود دریافت کردند.

شریفی با بیان اینکه بانک اطلاعات تمامی خانواده‌های نیازمند در مرکز شهر تهران در اختیار این نهاد قرار دارد، افزود: نیکوکاران در ایام محرم برای تسریع و سهولت در توزیع نذورات و صدقات مردمی بین نیازمندان، می‌توانند کمک‌های خود را در قالب طرح احسان حسینی به مساجد، دفاتر کمیته امداد  و مراکز نیکوکاری اهدا کنند تا طبق نیت آنان در اسرع وقت به دست خانواده‌های بی‌بضاعت برسد. ترویج فرهنگ انفاق، ساماندهی نذورات مردمی برای توزیع بین خانواده‌های نیازمند از مهمترین اهداف طرح احسان حسینی است.

مدیر کمیته امداد مرکزی شهر تهران با اشاره به اینکه دفاتر کمیته امداد و مراکزنیکوکاری تا پایان ماه صفر آماده‌ دریافت و توزیع انفاق و احسان عاشقان سیدالشهدا(ع) است، گفت: خیران می‌توانند در قالب غذای گرم، جیره خشک، سبد کالا و مساعدت‌های نقدی به اطعام و احسان خانواده‌های نیازمند کمک کنند.

وی با بیان اینکه عزادارن و مردم نیکوکار در مرکز شهر تهران با شرکت در طرح اطعام حسینی حدود ۶۶ میلیون ریال در سال گذشته کمک کرده اند، یادآور شد: با تمهیدات و هماهنگی‌های انجام شده با هیات امنای مساجد امیدواریم مساعدت و مشارکت اهالی خیر در این طرح بیش از سال‌های گذشته باشد. با هم افزایی، مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در مرکز شهر تهران می‌توانیم گام‌های بیشتری را برای یاری رسانی به نیازمندان برداریم. نیکوکاران می‌توانند از طریق سامانه آنی پرداخت #۰۲۱۴*۸۸۷۷*   کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند.

شریفی به مشارکت‌های مردم در مرکز شهر تهران در قالب طرح صدقه اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح طی شش ماه نخست امسال بیش از ۳۷هزار صندوق صدقات بزرگ، متوسط و کوچک توزیع شده در منازل و مغازه ها، حدود ۱۳ میلیاردریال جمع آوری و برای رفع نیازهای مددجویان هزینه شده است.

مدیر کمیته امداد مرکزی شهر تهران با اشاره به حمایت بیش از هشت هزار حامی از بیش از یک هزار و ۳۰۰ فرزند خانواده های نیازمند در قالب طرح اکرام ایتام و محسنین، اظهار کرد: حامیان در شش ماهه نخست امسال نیز بیش از ۱۵ میلیارد ریال به حساب فرزندان معنوی خود واریز کردند که از این مبلغ بیش از هشت میلیارد ریال در قالب طرح اکرام ایتام و مابقی مربوط به طرح محسنین بوده است.