به گزارش پارس به نقل از فارس، « علی اسماعیلی» گفت: برای تشریح فعالیت های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روند اجرایی نمایشگاه کتاب، نشست خبری این رویداد بزرگ فرهنگی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی برپا می شود.

وی افزود: برنامه بازدید خبرنگاران از روند اجرایی نمایشگاه کتاب تهران هم که قرار بود قبل از افتتاح نمایشگاه باشد، چند ساعت قبل از برگزاری نشست خبری انجام می شود. به همین منظور، یکشنبه، هشتم اردیبهشت از ساعت ۹ تا ۱۱ اصحاب رسانه ابتدا از بخش های مختلف نمایشگاه کتاب تهران بازدید می کنند و در ادامه نشست خبری برگزار می شود.

به گفته اسماعیلی، در این نشست خبری از پوستر این دوره نمایشگاه کتاب نیز رونمایی می شود.

* غرفه های خالی به ناشران متقاضی واگذار می شود

احمد کمالی نژاد مسئول کمیته ناشران داخلی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: کار جانمایی غرفه های ناشران داخلی به پایان رسیده و ناشران از دریافت صورت حساب اجاره بهای غرفه مطلع خواهند شد.

وی با اشاره به زمان تحویل غرفه به ناشران بزرگ از ۳۱ فروردین افزود: ناشران دارای غرفه خودساز می توانند با مراجعه به تشکل های مجری، نسبت به ساخت غرفه شان اقدام کنند.

کمالی نژاد از واگذاری غرفه های خالی به ناشران جامانده از نمایشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: چنانچه ناشری برای تحویل غرفه اش مراجعه نکند، امتیاز غرفه به ناشران جامانده در فهرست متقاضیان ارایه خواهد شد.

مسئول کمیته ناشران داخلی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، درباره ناشران شهرستانی گفت: این ناشران نیز برای تحویل گرفتن غرفه آماده باشند تا پس از اطلاع رسانی، برای تحویل غرفه اقدام کنند. سایر ناشرانی هم که هنوز غرفه ندارند ازششم اردیبهشت ماه و از طریق پیامک، از میزان اجاره بها و اطلاعات غرفه های خالی مطلع خواهند شد. این ناشران بعد از ارائه فیش واریزی به حساب تشکل مرتبط، نسبت به دریافت غرفه اقدام خواهند کرد.

* لزوم استقرار ایستگاه های سیار مطالعه در نمایشگاه کتاب

بیادی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: هر سال برگزاری نمایشگاه کتاب، علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی را دور هم جمع می کند. کتاب، همان یار مهربان قدیمی است که دانایی را به انسان ها هدیه می دهد.

وی با اشاره به تاثیر مطالعه بر روح انسان افزود: همانطور که دانشمندان ایرانی همچون ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی با مطالعه، روح خود را پرورش داده و به دنیای علم خدمت کردند، علاقه مندان به حوزه کتاب نیز با مطالعه، روح خود را پرورش داده و با دست یافتن به دریچه های علم و معرفت، زمینه های پیشرفت کشور را فراهم می آورند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، کتاب را بهترین گزینه برای شادابی و طول عمر دانست و اظهار کرد: آخرین تحقیقات انجام شده درباره کتابخوانی نشان می دهد افرادی که عادت به مطالعه دارند، دیرتر از کسانی که مطالعه نمی کنند، پیرمی شوند. این تحقیق نشان می دهد، در عصر کنونی که افسردگی و ناامیدی در برخی از جوامع حاکم است، کتاب و مطالعه، بهترین گزینه برای شادابی و طول عمر خواهد بود.

* حضور نمایه با ۳۶۵هزار عنوان نرم افزار در نمایشگاه کتاب

" موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه" ۳۶۵ هزار عنوان نرم افزار علمی – پژوهشی را در بخش نشر الکترونیک بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد کرد.

حدود ۳۶۵هزارعنوان نرم افزار علمی – پژوهشی توسط موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه، در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می شود تا نیاز دانشجویان، استادان و پژوهشگران برای دسترسی به بانک اطلاعات نرم افزاری نشریات رفع شود.

علاقه مندان علاوه بر بازدید از غرفه این موسسه در نمایشگاه کتاب می توانند، با مراجعه به نشانی الکترونیکی www. irannamaye. ir، به بانک اطلاعات نرم افزاری نشریات، مقالات مندرج در روزنامه ها و مجلات علمی – پژوهشی دسترسی پیدا کنند.

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه، زیر نظر نهاد کتابخانه عمومی کشور فعالیت می کند.

* رونمایی « فرشتگان هم عاشق می شوند» در نمایشگاه کتاب

مینو اصلانی، رییس بسیج جامعه زنان کشور گفت: بسیج جامعه زنان، بیش از ۶۰ عنوان کتاب درباره شهدای زن تدوین کرده و در نمایشگاه امسال عرضه می کند.

وی افزود: برگزاری ۳ نشست تخصصی با محوریت معرفی شهدای شاخص زن همچون" سیده طاهره هاشمی" ، تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری و پیام ایشان به کنگره شهدای زن، از جمله برنامه های بسیج جامعه زنان کشور در نمایشگاه کتاب امسال هستند.

وی تصریح کرد: همچنین نشست دیگری با موضوع نقش زنان در حماسه سیاسی - اقتصادی کشور و تبیین نقش زنان در گفتمان انقلاب اسلامی ایران را برگزار خواهیم کرد.

اصلانی از رونمایی کتاب" فرشتگان هم عاشق می شوند" در ایام برپایی نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: این کتاب درباره زندگی برخی از زنان قهرمان دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است که از سوی انتشارات بسیج جامعه زنان چاپ شده اند.

* سرای کارنامه نشر میزبان ۴۵ نشست و کارگاه تخصصی

داریوش مطلبی، دبیر علمی سرای کارنامه نشر بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: سرای کارنامه نشر طبق روال سال های گذشته، در حوزه کتاب و کتابخوانی، اطلاع رسانی، نشر و کتابداری فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از نشست های سرای کارنامه نشر، به مباحث مرجع نگاری و نسخه های خطی اختصاص دارد. در واقع تلاش کرده ایم تا مباحث سخنرانان، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد.

دبیر علمی سرای کارنامه نشر بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد: حدود ۳۵ نشست تخصصی از میان ۸۰ موضوع پیشنهادی انتخاب شده و در ایام برپایی نمایشگاه کتاب، در این سرا برگزار می شود. همچنین ۱۰ کارگاه تخصصی از بین ۳۵ موضوع گلچین شده که امیدواریم مورد توجه مخاطبان خاص سرای کارنامه نشر قرار گیرد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۲ در مصلای امام خمینی (ره) برپا خواهد شد.