رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو پیش از ظهر امروز در همایش ملی پیشگیری از قاچاق کالای سلامت تاکید کرد: 50 درصد از لوازم آرایش موجود در کشور از طریق قاچاق وارد می شود.

وی افزود: در مباحث و موارد دیگر بیش از 15 درصد از بازار در دست قاچاقچیان کالا قرار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سامانه، شناسه گذاری نیز گفت: در حال حاضر این سامانه وجود دارد و تا پایان سال جاری نیز تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با شناسه گذاری کالای سلامت تشخیص این نوع کالا برای مردم آسان تر می شود که شامل دارو و مکمل های غذایی است. هر چند گروهی اقدام به چاپ تقلبی این شناسه کرده اند اما به سرعت با همکاری دستگاه‌های مختلف دستگیر شدند.

دیناروند با اشاره به تفاوت قاچاق کالای سلامت و مواد مخدر یادآور شد: در بحث قاچاق مواد مخدر این کار از اول غیر قانونی است اما به دلیل وجود برخی تقاضاها عرضه نیز انجام می شود ولی در بحث قاچاق کالای سلامت افراد تنها به دلیل سودجویی اقدام به این کار می کنند چرا که دارو و کالای سلامت در کشور موجود است و این شبکه های مافیایی، اجناس قاچاق را که به طور مستقیم بر سلامت افراد تاثیر دارد، با نرخ کمتر وارد می کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: کالای سلامت اگر به طور قاچاق وارد شود به طور حتم نه کیفیت لازم را دارد و نه باعث سلامتی می شود بلکه به طور مستقیم به سلامت مصرف کننده لطمه وارد می کند.

وی افزود: در بحث غذا و دارو هیچ گونه مماشاتی با افرادی که به سلامت جامعه لطمه وارد می کنند نداریم و به شدت نیز با قاچاقچیان برخورد می شود.