دکتر محمود خدادوست مدیر کل دفتر حفظ سنتی ایرانی وزارت بهداشت در نشست خبری آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران که با حضور نمایندگان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، رییس اتحادیه صنف عطاران و سقط فروشان تهران، رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن علمی طب سنتی ایران و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: "عطاری" به قدمت چند هزار ساله طب ایرانی است و جزئی از تاریخ و تمدن ما به شمار می‌آید. این صنف ظرفیتی برای توسعه طب ایرانی است و در مردم ریشه دارد. از طرف دیگر ما معتقدیم که عطاری پشتوانه حکمت دارد و حرفه‌ای مقدس است.

وی افزود: در دوران فطرت 150 ساله طب ایرانی، پرچم آن به همت حکما و برجستگان این حرفه برافراشته بود. با همه این قدمت و پشتوانه و همچنین اقبال در میان مردم، از آنجا که با نظام سلامت در ارتباط است، می‌طلبید که تولیت سلامت کشور به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که با همکاری دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان غذا و دارو، صنف عطاران و همچنین انجمن علمی آن بتوانیم تعامل و تفاهمی منطقی میان این گروه‌ها برقرار کنیم.

خدادوست، وظیفه وزارت بهداشت را رساندن خدمات ایمن و موثر به مردم و همچنین تسهیل آن عنوان کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت که تولیت اصلی اصناف را برعهده دارد، باید به عنوان متولی اصلی برای سامان‌دهی عطاران ورود می‌کرد. ما بارها گفتیم که حفظ هویت و حرمت شغلی این صنف متوجه خود صنف عطاران است و نباید بگذارد که افراط و تفریط در آن رخ دهد و برخی عطارنماها به آن ورود کنند.

به گفته مدیر کل دفتر طب سنتی ایرنی وزارت بهداشت، به دنبال تفاهم نامه‌ای که جهت آموزش و ساماندهی عطاری‌های استان تهران صورت گرفته، و با کمک صنف و عطاران خوشنام، کسانی که می خواهند مجوز عطاری دریافت کنند باید آموزش‌های لازم را از سوی انجمن علمی طب سنتی دریافت کنند.

وی ادامه داد: این آموزش ها توسط صنف و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود و از همراهی عطاران با سابقه نیز بهره می‌بریم.

خدادوست در ادامه اضافه کرد: برای رساندن خدمات موثر و ایمن، تولیت نظام سلامت احساس تکلیف کرد که با بالا بردن دانش تخصصی عطاران به کمک صنف و افراد با سابقه آن، از ورود عطارنماها به این صنف جلوگیری شود.