پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک مقام برجسته در امور فضای مجازی در جمع برخی از فعالان این حوزه از برخی تلاش ها برای رفع فیلتر توییتر خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، وی با بیان اینکه جایگزینی تلگرام با توییتر در حال بررسی است می گوید: طرحی در دست بررسی است که طبق آن پیامرسان تلگرام مسدود شده و به جای آن توییتر از فیلتر خارج شود.

مطرح شدن این ایده در حالی است که شرکت "المملکه القابضه" که ریاستِ آن را "بن طلال" شاهزادۀ سعودی به عهده دارد دومین سهام دار عمده توییتر محسوب می شود.

همچنین عربستان سعودی بعد از آمریکا دومین کشوری است که از توییتر درخواست کشف هویت افراد را داشته و این شرکت نیز به بیش از 70 درصد درخواست ها پاسخ مثبت داده است.

به میان آمدن طرح هایی برای رفع فیلتر توییتر در آستانه انتخابات 96 ایران در حالی است که گزارش پژوهشکده های آمریکایی نشان می دهد که تئوریسین های انقلاب های مخملی "توییتر" را پای ثابت جریان های براندازی نرم می دانند.

در عین حال مدت زیادی است که زمزمه‌های انتقال سرورهای اطلاعات کاربران ایرانی در تلگرام به ایران، به گوش می‌رسد و هنوز هم پاسخ دقیق شرکت تلگرام به این درخواست دولت مشخص نیست. با این حال حتی اگر شرکت تلگرام هم با این درخواست موافقت کند، انتقال سرور تلگرام به ایران نیازمند زیرساخت‌های فنی است که میبایست در کشورمان فراهم گردد. 

طبق آخرین آمار در دسترس از نرم افزار تلگرام و کاربری آن در سطح جهانی که توسط مؤسسه Digital Marketing State/Strategy منتشر شده است، تعداد کاربران تلگرام در سطح جهان تا ماه می‌ به بیش از ۶۲ میلیون کاربر رسیده است. تعداد کاربران فعال این شبکه روزانه برابر با حدود ۱۵ میلیون نفر و تعداد پیام‌های مخابره شده در هر روز به شکل میانگین برابر با ۱۲ میلیارد پیام است.این آمارها نشان می‌دهد که حدود ۴۵ درصد از کل ترافیک انتقالی با سرورهای تلگرام مربوط به ایران است.

همین آمار بالا و استقبال بسیار زیاد کاربران ایرانی از اپلیکیشن تگرام، مسئولین کشور را ناچار به رایزنی با شرکت سازنده این اپلپیکیشن برای انتقال سرور تلگرام به ایران کرد. موضوعی که ماه‌هاست در حال بررسی است و هنوز هم مشخص نیست پاسخ قطعی شرکت تلگرام برای انتقال سرورهایی که اطلاعات کاربران ایرانی بر روی آنها قرار دارد به کشورمان چست.