به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، حضور بازیگران و هنرمندان در عرصه های سیاسی کشورشان امری پذیرفته شده و البته مسبوق به سابقه است؛ همانطور که « آرنولد شوارتزنگر» بازیگر مطرح هالیوود که در سری فیلم های « ترمیناتور» ایفای نقش کرده است، به یکباره ردای سیاست پوشیده و بر صندلی فرمانداری ایالت کالیفرنیای آمریکا تکیه زد، یا می گویند « رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق این کشور هم در جوانی اش یک بازیگر بوده است، یا… .

در ایران نیز گویا بخشی از هنرمندان علاقه دارند خیلی جدی وارد این مسیر شده و پس از تجربه شهرت هنری، قدرت سیاسی را نیز امتحان کنند؛ قدرتی که حداقل در یکی دو ساله اخیر از حضورش در هنر گلایه مند بودند. در چندین سال گذشته و بخصوص در سال قبل سایه تصمیمات سیاستمداران چنان در بخش های مختلف فرهنگ و بالاخص سینمای کشور سایه افکنده بود که در نهایت وضعیتی نامناسب از کاهش تمایل مخاطب به فیلم های ایرانی و همچنین دعواهای درون گروهی میان هنرمندان را ایجاد کرد ؛ وضعیتی که صدای اکثر آن ها را درآورد و از دخالت و بهره برداری های سیاسی در حوزه هنر به شکوه آمدند.

حال گویا با انتخابات شورای شهر فرصتی برای معکوس کردن این جریان به وجود آمده است و این بار هنرمندان هستند که می خواهند مانند ورزشکاران در معادلات سیاسی تاثیرگذار باشند.

در کنار این موارد تمایل به حضور در قدرت سیاسی به دلیل امکانات گسترده آن و به واسطه چهره شناخته شده هنرمندان و صد البته سوء استفاده برخی از جریانات سیاسی شناخته و ناشناخته از شهرت آ ن ها در نظر مردم را نمی توان به عنوان یک عامل مهم محرک نادیده گرفت. بعید است که یک ائتلاف سیاسی به واسطه توانایی های بالقوه یک بازیگر یا مجری تلویزیون که هنوز حتی یک کار اجرایی را هم تجربه نکرده است، نام او را در لیست انتخاباتی خود قرار دهد!

در میان هنرمندانی که در انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کرده اند نام های آشنا و جالبی دیده می شوند که اکثر آنها جوان و جویای نام هستند و هنوز هم کار اجرایی را تجربه نکرده اند:

× حبیب الله کاسه ساز: شاید او را بتوان جزو یکی دو سینماگر باسابقه ثبت نام کرده در انتخابات شورای شهر تهران دانست. تهیه کننده « اخراجی ها ۱» و چندین و چند فیلم مطرح دیگر، نبودن دید فرهنگی در شورای شهر و لزوم کمک به وضعیت سینمای ایران را از دلایل ثبت نامش در این کارزار سیاسی عنوان کرده است. اگر او بتواند به یکی از لیست های انتخاباتی خوب راه پیدا کند، شاید بتوان شانسی را برای رای آوردنش در انتخابات شورای شهر قائل بود.

× افسانه بایگان: این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ایران که این روزها بسیار کم کار شده است، در آخرین ساعات فرصت ثبت نام در انتخابات شورای شهر کاندیدا شده است. افسانه بایگان در گفت وگویش با خبرنگار سینمایی ایسنا، شایعاتی مبنی بر حضورش در انتخابات شورای شهر آن هم به دعوت نهادی خاص را تایید کرد و بیان جزئیاتی بیشتر در این زمینه را به روز های آتی موکول کرد.

احتمالا با گرم شدن تنور انتخابات، باید منتظر دیدن نام او در یکی از لیست های انتخاباتی شناخته شده باشیم.

× الهه رضایی: این مجری باسابقه برنامه های کودک تلویزیون را شاید بتوان یکی از شناخته شده ترین چهره های هنری ثبت نام کرده در انتخابات شورای شهر تهران دانست. رضایی تاکنون مورد خاصی درباره اینکه می خواهد چگونه در انتخابات حاضر شود و یا اینکه سابقه اجرایی داشته یا خیر بیان نکرده است.

× علی رام نورایی: او بسیار جوان است و از شهره شدنش در سینمای ایران یک سال هم نمی گذرد. نورایی که با بازی در « قلاده های طلا» درباره حوادث انتخابات ۸۸ به شهرتی نسبی دست یافت، حالا قصد دارد شانس خود را برای حضور انتخابات شورای شهر تهران امتحان کند. هنوز مشخص نیست که او از سوی گروه خاصی در انتخابات کاندیدا شده است یا می خواهد به عنوان یک کاندیدای مستقل وارد میدان شود.

× محمد سلوکی: اگرچه محمد سلوکی را بیشتر باید به عنوان یک مجری تلویزیونی می شناسیم اما او به واسطه حضور در برنامه های مختلف سینمایی و مخصوصا افتتاحیه و اختتامیه جشنواره های فیلم فجر چهره ای شناخته شده میان سینماگران محسوب می شود. سلوکی جوان که علاوه بر اجرای مسلطش، بیشتر به عنوان یک مجری خوش پوش شناخته می شود هم با حضور در فرمانداری تهران در انتخابات شورای شهر کاندیدا شد تا این بار شانسش را برای حضور پشت میکروفن ساختمان خیابان « بهشت» امتحان کند.

× امین زندگانی: زندگانی که اداره کشور را در « ملک سلیمان (ع) » تجربه کرده بود، گویا به این نتیجه رسیده که می تواند پایتخت کشورمان را هم اداره کرده و یا حتی متحول کند! او یکی از بازیگران تقریبا باسابقه سینمای ایران است که به گفته خودش از سوی یک ائتلاف مستقل سیاسی دعوت به حضور در انتخابات شورای شهر تهران شده و صحبت در این باره را به روز های آتی موکول کرده است.

× امید زندگانی: برادر کمتر شناخته شده امین، یک روز پس از حضور برادرش در ساختمان فرمانداری، به آنجا رفت و در انتخابات شورای شهر تهران کاندیدا شد. امید زندگانی در گفت وگویش با خبرنگاران از ائتلاف ۱۳ نفره ای مهندسان، هنرمندان و… خبر داده بود که دانیال عبادی هم یکی از آن هاست. او که بیشتر در فیلم ها و سریال های تلویزیونی ایفای نقش کرده است، درحالی قصد ورود به ساختمان شورای شهر را دارد که خبرنگاران حاضر در فرمانداری تهران می گفتند حتی از حضور برادرش در انتخابات نیز بی خبر بوده است.

× دانیال عبادی: حضور عبادی که بازیگری کاملا ناشناخته در سینمای ایران است، باعث بیشترین تعجب از سوی خبرنگاران شده است. در میان آثاری که این بازیگر خوش چهره در آن ها بازی کرده است، دو فیلم سینمایی « یکی از ما دونفر» و « امشب شب مهتابه» بیشتر از همه دیده شد. طبق گفته امید زندگانی، عبادی هم به عنوان یکی از اعضای ائتلاف ۱۳ نفره هنرمندان، مهندسان و… پا به صحنه رقابت گذاشته است.

× زهره میرسپاسی: میرسپاسی یکی دیگر از چهره های تلویزیونی شرکت کننده در انتخابات شورای شهر تهران است که احتمالا مخاطبان او را با گویندگی شبکه خبر اول سیما می شناسند. خبرنگاران حاضر در فرمانداری تهران می گویند میرسپاسی پس از ثبت نام در انتخابات از آنها درخواست کرده نامش را در خبرهایشان ذکر نکنند؛ چون ممکن است ممنوع التصویر شود! او البته پس از منتشر شدن نامش، در گفت وگویی بیان کرده است که « صداوسیما به دلیل نشان دادن بی طرفی خود در انتخابات و اینکه شائبه حمایت از کارکنانش در بین مردم ایجاد نشود، از ادامه کارم در جلو دوربین جلوگیری کرد» .

× اسماعیل آذر: گویا مجریان تلویزیونی نیز مانند بازیگران برای کاندیدا شدن در شورای شهر تهران با یکدیگر مسابقه گذاشته اند. اسماعیل آذر از جمله مجریان تلویزیونی است که با سری برنامه های مشاعره اش در شبکه « آموزش» برای مخاطب عام شناخته شده و حالا ساز خود را برای حضور در انتخابات کوک کرده است.

× افشین علاء: علاء را بیشتر به واسطه اینکه در سنین کودکی برای امام خمینی (ره) شعر خواند و پس از آن در شهرهای مختلف به اجرای برنامه پرداخت، می شناسند. او سال ها در موسسه تنظیم و نشر امام خمینی (ره) فعالیت کرده و خبرنگاران ادبیات به عنوان یک شاعر کودک و نوجوان می شناسندش.

× عبدالحسین مختاباد: حضور خوانندگان در انتخابات شورای شهر با ثبت نام مختاباد آغاز شد. او که در سال های اخیر در زمینه موسیقی کم کار دیده شده است و آخرین آلبوم موسیقی اش با محوریت اشعار امام خمینی (ره) منتشر شده بود، پا به صحنه انتخابات گذاشته است. مختاباد، چند سال قبل مدرک دکتری موسیقی خود را از انگلستان دریافت کرد و برای ادامه فعالیت هنری اش به ایران بازگشت. البته سال ها پیش عرشیا، یکی از خوانندگان پاپ که آلبوم جدیدش با مشکل مجوز نشر مواجه شده بود، برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و به گفته خودش برطرف کردن مشکل مجوز آلبومش ثبت نام کرده بود.

× محمدرضا عیوضی: عیوضی که با تیتراژ سریال « روزگار جوانی» گام های خود را در عرصه موسیقی تثبیت کرده بود، این روز ها اصلا هیچ خبری از او در محافل موسقی نیست. او سال هاست که نه آلبوم منتشر کرده و نه اجرای صحنه ای داشته است، گویا باید ثبت نام او در انتخابات شورای شهر را تلاش برای بازگشت مجددش به اخبار دانست.