اگرچه بازنشستگی دوران فراغت از کار و تلاش محسوب می‎شود اما متأسفانه در کشور ما دوران بازنشستگی مساوی با روبرو شدن با موجی از مشکلات است، مشکلاتی که در رأس آن مسائل مالی خودنمایی می‌کند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته بازنشستگی زمان استراحت و رسیدن به آرامش تلقی می‎شود چرا که شخص بعد از سال‌ها خدمت صادقانه مستحق برخورداری از انواع امکانات است به گفته کارشناسان جامعه‌شناسی بسیاری از افراد در چنین جوامعی سال‌ها کار می‌کنند تا به دوران بازنشستگی برسند چرا که در این دوران احساس خشنودی وافری دارند اما در کشور ما خصوصا گلستان که جزو استان‎های با درآمد سرانه پایین محسوب می‎شود بازنشستگی معنا و مفهوم دیگری دارد در واقع هرگاه شخصی به خصوص مرد خانواده بازنشسته می‎شود به جای گذراندن دوران خوش کنار همسر و فرزندان خود باید در به فکر جایگزینی شغل دیگر برای امرار معاش خانواده باشد.

با این وجود قریب به 24 هزار بازنشسته در این استان وجود دارد که متوسط حقوق پرداختی به آنها یک میلیون و 450 هزار تومان تخمین زده شده است با یک حساب سرانگشتی می‎توان پی برد که این میزان حقوق حتی برای یک زوج جوان که تازه زندگی خود را آغاز کرده‎اند،با وجود انواع مخارج همچون اجاره خانه، آب، برق،گاز، خوراک و ... مکفی نیست با این وجود قشر بازنشسته کشور با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‎دارند و به زندگی پر مشقت خود در کنار تمام ناملایمات زندگی، امیدوارانه ادامه می‎دهند.

بازنشستگی و سقوط در دره‎ای از مشکلات

یک بازنشسته با اشاره به 30 سال خدمت صادقانه خود در یکی از کارخانه‎های روغن‌کشی استان گفت: سال‌های زیادی با شرایط سخت مشغول به کار بودم تنها به این امید که روزی این مشقت‎ها به پایان خواهد رسید و در دوران بازنشستگی آرامش و رفاه نصیب خود و خانواده‎ام خواهد شد غافل از اینکه بعد از اتمام دوران فعالیت و ورود به بازنشستگی گویی به دره‎ای مملو از مشکلات سقوط کردم.

این بازنشسته گلستانی افزود: بازنشستگان با حقوق ناکافی با مشکلات عدید‎ه‎ای مواجه هستند و در برابر اعتراض این وضعیت، مسؤولان تنها برای کمک به این قشر به وام‎هایی تا سقف 2 میلیون تومان اکتفا می‎کنند که این مقادیر هیچ دردی از بازنشسته اجاره‌نشین که دارای چند فرزند دانشجو و در آستانه ازدواج است را درمان نخواهد کرد و به اعتقاد من این نوع کمک‌های مالی نوعی توهین به قشر بازنشسته محسوب می‎شود.

وضعیت بازنشستگان فرهنگی مناسب نیست

یک بازنشسته فرهنگی با ابراز نارضایتی از وضعیت این قشر گفت: فرهنگیان 30 سال یا بعضأ بیشتر از این زمان را در کلاس‎های درس و برای سوادآموزی نسل آینده می‎گذرانند معلمی شغل حساس و باارزشی در اکثر جوامع است اما متأسفانه در کشور ما این شغل جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته برای نهاد آموزش و پرورش اهمیت زیادی قائل هستند در واقع کشورهای موفق امروزی موقعیت خود را مدیون آموزش و پرورش هستند و احترام خاصی برای فرهنگیان قائل هستند اما در کشور ما در دوران فعالیت فرهنگیان خدمات قابل توجهی به آنها ارائه نمی‎شود و با ورود این قشر به بازنشستگی مشکلات آنها نیز چندین برابر می‎شود.

این بازنشسته فرهنگی بیان کرد: البته مشکلات بازنشستگان تنها به مسائل مالی محدود و ختم نمی‎شود این قشر از لحاظ پرکردن اوقات فراغت آن هم به صورت بهینه مشکلات فراوانی دارد اما قبول کنیم تا سرپرست خانواده از لحاظ تأمین خانواده خود آسوده خاطر نباشد نمی‎تواند به مسائل دیگر فکر کند.

وی گفت: البته ما خواستار امتیازات ویژه‎ای نیستیم اما واقعأ دردناک است کسی که 30 سال خدمت صادقانه انجام داده و بهترین روزهای زندگی و جوانی خود را در راه خدمت به جامعه و آبادانی کشور صرف کرده است امروز حتی توان تأمین نیازهای حداقلی خانواده خود را ندارد و خجالت زده همسر و فرزندان خود است.

ارائه تسهیلات به بازنشستگان گلستانی

 مدیر صندوق بازنشستگی استان نیز یکی از مهم‎ترین مشکلات بازنشستگان را مشکلات مالی اعلام کرد و گفت: برای برطرف شدن مشکلات این قشر، تسهیلاتی به بازنشستگان ارائه می‎شود که در این راستا 4 هزار و 800 نفر از بازنشستگان استان از تسهیلات قرض‎الحسنه برخوردار شدند.

رضا جعفری ارائه تسهیلات بدون ضامن را تا سقف 2 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: 90 درصد از ثبت‎نام شدگان، این تسهیلات را دریافت کرده‎اند.

وی ادامه داد: وام جهیزیه و خرید کالا تا سقف 5 میلیون تومان با کارمزد 17 درصد و تسهیلات درمانی تا سقف 2 میلیون تومان به بازنشستگان ارائه می‎شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بازنشستگان داشتن اوقات فراغت است به احداث خانه‎های مهر امید اشاره کرد و گفت: در خانه مهر خدماتی همچون مشاوره، خدمات پزشکی، قضایی و حقوقی، روانپزشکی و اینترنت به صورت رایگان ارائه می‎شود همچنین غرفه‎ای برای خدمات خودرویی بازنشستگان دایر شده است که ضمن تقسیط بیمه از تخفیف نیز برخوردار می‎شوند.

به گفته کارشناسان حوزه جامعه شناسی یکی از عواقب اجتماعی عدم رسیدگی به مسائل و مشکلات بازنشستگان در جامعه، به وجود آمدن بدبینی در این قشر و تأثیرات منفی روحی و روانی است در حالی‌که در اکثر جوامع توسعه یافته بازنشستگی دورانی است که همراه با خشنودی و آرامش تلقی می‎شود اما در جامعه ما با آمدن حکم بازنشستگی برای یک شخص نه لبخندی بر لبانش جاری می‎شود و نه امیدی در چشمانش...