محموجواد.ت به عنوان یکی از معاونان سازمان هواپیمایی کشوری که به علت فروش سؤالات بالاترین گواهینامه خلبانی بازداشت شده بود، با وثیقه 5 میلیارد ریالی آزاد شد.

‌ظاهراً تحقیقات در این‌باره از چندماه قبل و زمانی آغاز شد که گزارش‌هایی درباره لو رفتن سئوالات یکی از مهم‌ترین آزمون‌های خلبانی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفت. با توجه به مسئولیت دادسرای جنایی تهران در پیگیری سوانح اخیر هوایی، رسیدگی به این پرونده نیز در دستور کار این دادسرا قرار گرفت.

این مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در دی ماه سال گذشته در جریان برگزاری atpl-a که بالاترین گواهینامه هواپیماهای مسافربری است، با فردی تبانی کرده و سئوالات آزمون را که محرمانه بوده در اختیار وی قرار داده‌اند و آزمون صوری برگزار کرده است.

همچنین معلوم شد فردی که مورد آزمون قرار گرفته در چند دوره قبلی نتایج ضعیفی به دست آورده بود اما در این آزمون صوری بالاترین رتبه را کسب کرده است.

بر این اساس به دستور سرپرست دادسرای امور جنایی تحقیقات محرمانه‌ای در این‌باره آغاز و حتی یکی از ماموران به ‌عنوان متقاضی دریافت گواهینامه خلبانی راهی سازمان هواپیمایی شد تا اطلاعات بیشتری به دست بیاورد.

این در حالی بود که افرادی که موفق به کسب نمره قبولی در این آزمون شوند می‌توانند هواپیماهای مسافربری را هدایت کنند و حال فردی که با تبانی توانسته بود چنین گواهینامه‌ای را کسب کند می‌توانست خطرآفرین باشد.

در هفته جاری متهم اصلی لو رفتن سؤالات آزمون خلبانی به دادسرای امور جنایی احضار شد اما در جریان بازجویی اتهامش را انکار کرد، این در حالی بود که چند نفر از همکارانش شهادت دادند که وی سئوالات را در اختیار فردی که پیش از این با وی آشنا بوده، قرار داده است.

در چنین شرایطی قاضی شهریاری برای متهم قرار وثیقه 500 میلیون تومانی صادر کرد‌.

دیگر اتهام محمد جواد.ت‌ که در بخش استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می‌کرد، اخذ رشوه از شرکت‌های هواپیمایی‌ عنوان شده است.

‌ تبانی در لو دادن سؤالات آزمون خلبانی و نیز خرید و فروش سؤالات این آزمون، امری است که در نهایت زیان آن دامن‌گیر مردم و مسافران می‌شود، به هر حال چنین خلبانانی که از این محل مجوز پرواز دریافت می‌کنند، باید مسئول حفظ جان مسافران هم باشند که به نظر نمی‌رسد چنین هدفی محقق شود.

ناگفته نماند که خلبانان ایرانی امروز جزو بهترین خلبانان دنیا هستند و تلاش شرکت‌های هواپیمایی دنیا برای جذب خلبانان ایرانی نشان از تعهد و تخصص آنها دارد اما رخنه‌کردن چنین فساد‌هایی در بدنه سازمان هواپیمایی کشوری، ممکن است در آینده صنعت هوانوردی ما را با مشکلات بیشتری مواجه کند که لازم است در این راستا، رئیس سازمان هواپیمایی با ورود به این موضوع، نسبت به شفاف‌سازی اقدام کند.

آنچه در این ماجرا قابل تأمل است، سکوت سازمان هواپیمایی کشوری‌ است که تاکنون هیچگونه اطلاع‌رسانی در این باره نداشته ؛ آماده انتشار پاسخ سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره هستیم.