به گزارش پارس به نقل از فارس، پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست توسط زنان مسلمان‬، در برابر مردانی است که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می شوند.

از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

حجاب آن گونه که بعضی ها پنداشته اند صرفا یک تکلیف شخصی نیست، بلکه افزون بر آن یک مسئله عاطفی، روانی، خانوادگی و اجتماعی است.

حجاب در لغت به معنی پرده، روپوش و روبند است و از نظر اسلام عبارت از اینکه زن در معاشرت خود با نامحرم بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد.

اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می داند.

در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی زنان بیان شده و حافظ حرمت، آداب، عفت و حیا است.

هدف اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظایف و رسالت اساسی خویش را انجام دهد که حفظ نسل انسان، پرداختن به شئون خانه و خانه داری، تربیت کودک و اهمیت دادن به آن است.

دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی زنان و تحکیم بنیان خانوادگی و عفت و اخلاق اجتماعی واجب کرده و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه های عفاف و پاکی معرفی کرده است.

*حجاب در جامعه امروزی

اما متاسفانه امروزه وضعیت حجاب در کلانشهر های ما و از جمله شهر زنجان سطح مطلوبی ندارد و متاسفانه برخی از جوانان از روی جهل و یا تغافل ارزش های جامعه را زیر سئوال می برند. با این حال به نظر می رسد یکی از اصلی ترین دلایل گسترش بدحجابی در جامعه را باید در مساله الگوهای مد و پوشش موجود در بازار جست وجو کنیم.

امروز اگر برای خرید مانتو گام در بازار و مغازه های زنجان بگذارید تفاوت لباس های امروز با لباس های گذشته و چند سال قبل کاملا قابل مشاهده است.

بیشتر مانتوها بالای زانو و جنس و رنگشان طوری است که شباهتی به لباس بیرون و محیط عمومی ندارد.

در این زمان ناچار باید برای پوشیدن لباس مناسب سفارش دوخت آن را داد، چرا که لباس مناسبی که دنبال آن هستید کمتر یافت می شود.

*فروشندگانی خاص

امروزه اوضاع جامعه طوری شده که حتی مغازه هایی که به فروشنده زن نیاز دارند برای شغل های مورد نظر بانوانی را انتخاب می کنند که حجاب کم رنگی دارند.

فروشندگانی در برخی فروشگاه ها به کار گرفته می شوند که با آرایش های آن چنانی در محل کار حاضر شوند و حجاب کاملی هم نداشته باشند.

البته مثل برخی از معضلات باز هم نظارتی بر این اقدامات وجود ندارد و مغازه ها و فروشگاه های لباس و برخی فروشگاه ها تبدیل به محل عرضه مدل های جدید شده است که توسط فروشندگان آن عرضه می شود.

البته بسیاری از این فروشندگان خود تبدیل به مانکن هایی سیار شده اند که لباس های خاص و مورد نظر صاحب کالا را همزمان با فروشندگی تبلیغ می کنند و خریدار را با لطایف الحیلی وادار به خرید کالای مورد نظر خود می کنند.

*فصل گرما و حجاب

این روزها با نزدیک شدن به فصل گرما تغییراتی در پوشش لباس بیشتر بانوان نیز به چشم می خورد، چرا که فصل گرما بهانه ای برای کوتاه و کم رنگ شدن حجاب برخی شده است.

با گرم شدن هوا، حرف و حدیث ها در مورد موضوع حجاب و مشاهده بی حجابی در سطح جامعه نیز گرم می شود.

البته مسئله بی حجابی تنها در خانم ها دیده نمی شود و امواجش آقایان را نیز با خود برده است. تی شرت های بسیار تنگ و کوتاه و آرایش های مو و صورتی که چهره برخی پسران را از شمایل انسان دور کرده است.

امید است روزی فرا رسد که همه مردمان ایران زمین به اهمیت حجاب و ارزش های دین اسلام پی برده و اسلام و ایران واقعی را نشان جهانیان دهند.

در پایان باید گفت که هنوز یادمان هست که مادربزرگ و مادرانمان به کوچکترین عامل ناخواسته ای که موجب می شد تا گوشه ای از چادرشان کنار برود چه حساسیت و عکس العملی از خود نشان می دادند.

به هر حال امیدواریم که متولیان فرهنگی کمی به خود بیایند و در این زمینه بیش از پیش کار کنند چرا که به نظر می رسد حرکت های ضد فرهنگی سرعت نور به خود گرفته اند اما سرعت متولیان فرهنگی به شدت کند است.