به گزارش پارس به نقل از مجله مهر: « آب شفابخش» . باوری دیرین و البته با ریشه هایی دینی که آب باران اردیبهشتی را مقدس می دانستند و مایه شفا. آبی که به « آب نیسان» شناخته می شود. قدیم ترها، باران های اردیبهشتی که شروع می شد، بازار کاسه ها و کوزه ها حسابی داغ می شد و هرکس هرطور که می توانست سهمی از آب باران اردیبهشتی برای خود برمی داشت تا حاجتش براورده شود و شفا بگیرد. سنتی که ریشه در روایت های اسلامی نیز دارد.

چرا نیسان؟

در« دائره المعارف بزرگ اسلامی» جلد سوم صفحه ۳۰۹۷ درباره « نیسان» این طور آمده است: « ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏ های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏ رود.

« علی اکبر دهخدا» هم در لغتنامه اش نیسان را این طور توضیح داده است: « نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن ۳۰ روز است»

مطالعه منابع دیگر هم نشان می دهد که ماه نیسان، از ۲۳ فروردین تقویم جلالی که تقویم جلالی ایران است و ۳۰ روز ادامه دارد. یعنی تقریبا همان با اردیبهشت ماه تقویم خورشیدی. بنابراین باران های بهاری که همزمان با این ماه باشد به « باران نیسان» معروف شده و آب این باران ها را هم « آب نیسان» می نامند.

خواص آب نیسان چه قدر مستند است ؟

معروف ترین سند موجود درباره خواص آب نیسان، روایتی است که سید ابن طاووس (ره) در کتاب « زادالمعاد» دراین باره نوشته است. روایتی که در کتاب ارزشمند « مفاتیح الجنان» هم به آن اشاره شده و این طور شروع می شود: « روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وارد شد و به ایشان سلام کرد، و اصحاب جواب سلام ایشان را گفتند حضرت فرمودند: آیا مى‏ خواهید دوایى را که جبرییل به من تعلیم داد که نیازمند دواى پزشکان نباشم به شما تعلیم دهم؟ امیر المؤمنین علیه السّلام‏ و سلمان و دیگران پرسیدند آن دوا چیست؟ »

و بعد پیامبر اسلام (ص) چگونگی جمع آوری آب باران در ماه نیسان را به امام علی (ع) تعلیم فرمودند. براساس این روایت پیامبر اسلام (ص) درباره فواید آب نیسان هم ویژگی هایی از قول جبرئیل (ع) ذکر کردند. بعضی از این ویژگی ها به اختصار عبارتند از:

شفای دردهای جسمی

درمان نازایی

درمان سردرد

درمان درد چشم با چکاندن قطره ای از آب نیسان به چشم

استحکام ریشه دندان ها

پیشگیری از سرماخوردگی و زکام

پیشگیری از بیماری های پوستی

اعتدال مزاج

ضمن این که پیامبر اسلام (ص) درابره آثار معنوی نوشیدن این آب نیز این طور فرموده اند: « پس جبرئیل گفت به حقّ خداوندى که تو را به راستى فرستاده هر که این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد و حکمت بر زبان او جارى گرداند و پر کند دل او را از فهم و بینائى و به او عطا کند از کرامتها آنچه به احدى از عالمیان عطا نکرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خیانت و غیبت و حسد و بَغْى و کبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ایشان نجات یابد و موجب شفاء جمیع امراض او گردد.

آداب جمع آوری و نوشیدن آب نیسان

مطابق روایت سید ابن طاووس در کتاب زادالمعاد، چگونگی جمع آوری و نشیدن آب نیسان به این شرح است:

پس از ان که آب نیسان را در ظرفی جمع کردند، سوره ها و ذکرهایی را به این ترتیب خوانده و بر آب می دمند.

۷۰ مرتبه سوره حمد

۷۰ مرتبه سوره های چهار قل (شامل سوره های توحید، ناس، فلق و کافرون)

طبق روایتی دیگر ۷۰ مرتبه سوره قدر

۷۰ مرتبه اللّه اکبر

۷۰ مرتبه هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه

و ۷۰ مرتبه صلوات می فرستند.

سپس آن آب را هفت شبانه روز در تدو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفا و برآورده شدن حاجت می نوشند.