روشنک قدس - رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «بادکش و حجامت» اظهار داشت: بادکش درمانی یا به قول عامه لیوان انداختن که امروزه بین اهل فن به حجامت گرم و خشک مشهور است و از روش‌های مهم درمانی در طب سنتی محسوب می‌شود.

به گفته وی از گذشته‌های دور اطبا، حکمای مشرق زمین به خواص درمانی بادکش گذاری پی برده بودند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها از آن استفاده می‌کردند. در طب کلاسیک و جدید نیز مطالعات فراوانی روی تاثیرات بادکش در درمان بیماری‌ها و مکانیسم این تاثیرات انجام شده است.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: "یوهان ابله" پزشک آلمانی در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون میگرن، اسپاسم عضلانی، سنگ کلیه، آرتروز، زخم‌های معده و دوازده، دردهای مزمن عضلانی، قاعدگی دردناک، کمردرد و ... را توسط بادکش درمانی (خلأ درمانی) ممکن و قابل درمان می‌دانست.

حجامت یا بادکش تر

قدس اضافه کرد: نام امروزی حجامت یا بادکش تر آن" wet cupping " است, حجامت روش درمانی ملی کهن در اکثر تمدن‌های گذشته نظیر ایران، چین، بین النهرین و ...که در بعضی بیماری‌ها به عنوان یک روش درمانی و در برخی مزاج‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: بادکش تر علاوه بر جهان اسلام، در اروپا نیز تا قرن 18 مورد استفاده بوده اما به دلیل استفاده بی رویه از آن که عوارض شدیدی به جای گذاشت، این روش درمانی که در صورت استفاده صحیح می‌توانست به درمان‌های امروزی طب رایج کمک کند، به تدریج مهجور شد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: امروزه، حجامت در کشورهای عربی و مسلمان مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از احادیث روایاتی است که از پیامبر اسلام در توصیه به حجامت نقل شده است. دانستن این نکته لازم هست که شأن نزول این حدیث، باید مشخص شود و چه بسا این حدیث در شراطی ویژه و بر حسب مزاج یا اقلیم مردم عرب که احتمال می‌رود اکثریتشان دارای مزاج گرم بودند شأنیت نزول داشته و قابل تسری به هر اقلیم و مزاجی نیست.