به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، همایون هاشمی در نشستی که به منظور گزارش عملکرد سال گذشته این سازمان و برنامه های آتی آن در سال آینده برگزار شد، با بیان اینکه ۳۱ خانه سلامت در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۳۶۴ نفر از زنان و دختران به صورت رسوبی در این خانه ها زندگی می کنند.

وی ادامه داد: منظور از حضور رسوبی به این معناست که این زنان یا دختران یک سال یا بیش از یک سال است که در خانه های سلامت حضور دارند و یا اینکه به صورت دائمی در این خانه ها حضور خواهند داشت.

به گفته هاشمی، زنانی که در خانه های سلامت زنان و دختران به صورت دائمی حضور دارند یا دارای HIV مثبت بوده و یا بعضی از آنها دارای هپاتیت هستند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۶۰ درصد افراد آسیب دیده ای که در این مراکز حضور می یابند امکان بازتوانی دارند، اظهار کرد: سازمان بهزیستی تنها نگهدارنده این دسته از زنان و دختران است و آنها بعد از دستگیری توسط مراجع قانونی به سازمان معرفی می شوند.

هاشمی خاطر نشان کرد: میانگین سنی اغلب آنها زیر ۴۰ سال است.

وی در پاسخ به اینکه چه استان هایی دارای بیشترین تعداد دختران و زنان ویژه هستند، گفت: طبیعی است استان هایی که دارای مرز مشترک با کشورهای دیگر هستند، استانهایی که خیز اعتیادشان زیاد باشد و استان هایی که مهاجر پذیرترند، آسیب مورد نظر در آنجا بیشتر بوده و تهران هم شرایط ویژه خود را در این خصوص دارد.

به گفته هاشمی، در پنج ماهه اخیر ۳۶۰ نفر از زنان آسیب دیده توسط سازمان بهزیستی در دو مجموعه ساماندهی شدند که باید ساماندهی آنها در برنامه های آتی سازمان مد نظر قرار گیرد، چرا که این گونه زنان در صورت عدم ساماندهی چند آسیبه می شوند.

رشد ۵۱ درصدی جمعیت معتاد تحت پوشش برای ترک اعتیاد

رییس سازمان بهزیستی در پاسخ به ایسنا درباره جمعیت معتاد به مواد مخدر صنعتی و سنتی گفت: تعداد جمعیت تحت پوشش درمان در سال گذشته ۳۳۷ هزار و ۷۳۲ نفر بود که نسبت به جمعیت تحت پوشش در سال ۹۰،۵۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: تعداد تیم های محله محور که آموزش های پیشگیری را انجام می دهند ۳۹۵۹ نفر است که این تعداد در سال ۹۱ فعال بودند و قصد داریم ۱۳۹۰ تیم دیگر نیز به این تعداد اضافه کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمد نفریه معاون امور آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این که بیشترین آسیب های اجتماعی با توجه به مداخله اورژانس های اجتماعی در کشور شامل چه آسیب هایی می شود؟ بیان کرد: طبعا گروه های هدف زنان، کودکان و سالمندان هستند که به ترتیب مشکلات خانوادگی، مسائل مربوط به کودکان از جمله کودک آزاری، کودکان خیابانی، کودکان فرار، همسر آزاری مسائل مربوط به سالمندان و خودکشی به ترتیب بیشترین آسیب های مورد توجه هستند.

هاشمی همچنین به آغاز طرح آفتاب از هفته آینده اشاره کرد و گفت: از دولت قول گرفته ایم هر میزان اعتباری که برای اجرای این طرح نیاز است دریافت کنیم و از هفته آینده شاهد آغاز این طرح خواهیم بود و استانهای لرستان، ایلام و اردبیل در دستور کار این برنامه قرار دارند.