به گزارش پارس ، محمدحسین ترابی زاده، معاون فنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت وگو با فارس، در خصوص وضعیت سازه های مدارس کشور در زلزله های اخیر اظهار داشت: ساختمان های آموزشی را به سه دسته تقسیم بندی می کنیم که ساختما ن های دسته اول، مدارسی هستند که بر اساس ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان، احداث شده اند.

وی به ویرایش آیین نامه ۲۸۰۰ اشاره کرد و افزود: ویرایش اول در سال ۶۸، ویرایش دوم در دهه ۷۰ و ویرایش سوم این آیین نامه در دهه ۸۰ انجام شده است و سازه های مدارسی که بر اساس این آیین نامه در تمام دوره ها احداث شده است، مقاوم هستند.

* مدارس فرسوده باید تخریب شده و دوباره احداث شوند

ترابی زاده ادامه داد: بررسی که از مدارس زلزله زده آذربایجان شرقی و بوشهر داشتیم، نشان داد، مدارس ساخته شده بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان، دارای استحکام هستند.

وی گفت: ساختمان های دسته دوم، مدارسی هستند که در بررسی ها به عنوان مدارس تخریبی نام گرفته اند؛ این مدارس دارای عمر طولانی هستند و به چندین دهه گذشته بر می گردند.

معاون فنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: بررسی مناطق زلزله زده نشان داد که درصد قابل توجهی از مدارس فرسوده در زلزله ها، تخریب شده یا آسیب جدی دیده اند.

وی افزود: بر اساس قانون تخریب و بازسازی مدارس، بخشی از مدارس فرسوده کشور، تخریب و بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان، احداث شده اند اما این اقدام در حد منابع اعتباری اختصاص یافته، انجام شده است.

* لزوم حمایت بیشتر از بودجه های عمرانی آموزش و پرورش

ترابی زاده به دسته سوم مدارس اشاره کرد و گفت: این ساختمان ها، مدارس مقاوم سازی شده هستند که بازدید از مناطق زلزله زده نشان داد، مدارسی که مقاوم سازی شدند، دارای سازه محکمی بودند، پایداری خود را حفظ کردند و در زلزله آسیبی ندیدند.

معاون فنی سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: اگر آهنگ حمایت از بودجه های عمرانی آموزش و پرورش تندتر شود، تمام دغدغه ها نسبت به ناپایدار بودن برخی مدارس برطرف می شود.