پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هادی صداقت- در سال‌های اخیر و با کوچ تدریجی مخاطبان ایرانی از فیسبوک به اینستاگرام تب بالایی شکل گرفت میان چهره‌های هنری که با حضور در این شبکه اجتماعی و به اشتراک‌گذاری همه نوع مدیا از متن گرفته تا تصویر و فیلم شرایط مخاطب سنجی آرا و محصولاتشان را فراهم کنند.

 زودتر از حد تصور هم رقابتی ایجاد شد میان برخی از هنرمندان بر سر به رخ کشیدن تعداد دنبال‌کنندگان صفحاتشان و دیری نگذشت این قبیل چهره‌ها که بیشتر هم از طیف میانه حرفه خویش بودند سعی کردند به روش‌های گوناگون آمار دنبال‌کنندگان خویش را افزایش دهند و از آن به عنوان نمادی بر آمار مخاطبان هنری استفاده کنند.

البته که خرید دنبال کننده یا فالوئرهای جعلی هم خیلی زود به صفحات چنین چهره‌هایی راه پیدا کرد و کم نبودند چهره‌هایی که نه تنها صفحه ابتدایی خود را هم با دارا بودن تعداد بالای دنبال‌کننده می‌خریدند بلکه می‌کوشیدند حتی با صرف هزینه‌های گوناگون آمار دنبال کنندگان و البته لایک کنندگان مطالب خویش را بالا و بالاتر ببرند.

این بالا رفتن و رسیدن آمار از مرز چندمیلیون سبب شد که برخی نیز دنبال کنندگان صفحات خویش را به چشم ارتش میلیونی بنگرند؛ ارتشی که در جریان درگیری‌هایی که میان چهره‌های گوناگون بر سر عقاید خاصشان صورت می‌گرفت نیز به کمک هنرمند می‌آمدند تا صفحه یا صفحات هدف را تار و مار کنند.

تهیه کنندگانی که فریب خوردند

ماجرا وقتی جالب‌تر شد که برخی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان حاضر در سینما هم فریب میزان بازدیدکنندگان را خوردند و سعی کردند با واگذاری نقش‌های ولو مکمل خویش به این چهره‌ها اسباب توجهات را به محصول خود ایجاد کنند ولی جالب اینجا بود که این تعداد دنبال‌کننده چون صرفاً یک عدد بود و در واقعی بودن آن تردید وجود داشت محصولاتی که با حضور این چهره‌ها تولید شد هم نتوانست جایگاهی را در گیشه داشته باشد.

جالب‌تر آنکه یکی از همین بازیگران که در تلویزیون به نقش‌های کلیشه‌ای رسیده بود که سال قبل بعد از مدتها توانست فیلمی در جشنواره فجر داشته باشد و مدام با انتشار عکس‌هایش از این فیلم در صفحه اجتماعی خود می‌خواست به داوران جشنواره گوشزد کند که هوادارانش از او انتظار سیمرغ دارند اتفاقی که اما در واقعیت جامه عمل به خود نپوشید چون نه فیلم محصول قابل تأملی بود و نه نقشی که ایشان ایفا می‌کرد.

هیأت داوران فجر هم هوشیارتر از آن بود که خام جوسازی‌های اینستاگرامی بازیگری شود که حضورش در کاخ جشنواره هم توجهی را برنیانگیخت.

افتادن تشت رسوایی از اینستاگرام

این گروه از بازیگران آن قدر اعتماد به نفس پیدا کرده بودند که لایکهای زیر پای تصاویشان را ملاک کیفیت اثر و عدم درک منتقدان می‌دانستند. بعضی از اینها آنقدر مرعوب ارتش میلیونی‌شان شده بودند که به نامه نوشتن و پیام دادن برای شخصیت‌های سیاسی می‌پرداختند و می‌کوشیدند مبتنی بر واحدهای پاس کرده در دانشگاه را زمینه‌ای برای ابرازنظر درباره مسائل گوناگون جلوه دهند. چهره‌هایی که به مدد اینستاگرام به چنین جایگاهی رسیده بودند و حالا اینستاگرام با قابلیت جدید این تشت رسوایی مجازی را از بام این تصوران به زمین انداخته است. اینستاگرام در به‌روزرسانی جدید خود این قابلیت را ایجاد کرد که دنبال‌کنندگان جعلی را شناسایی و حتی نام کاربری آنها را حذف کند.

 این قابلیت البته به درخواست گروهی از مخاطبانی انجام شده بود که در سال‌های اخیر سعی کرده بودند با راه‌اندازی صفحات واقعی در اینستاگرام به اطلاع رسانی درباره موضوعات گوناگون از سیاست گرفته تا ورزش و هنر بپردازند. این گروه از مخاطبان درستکار چون مدام روبرو بودند با صفحاتی جعلی که دنبال کننده بالای خود را به رخ می‌کشیدند سعی کردند اعتراض خود را از طریق ارتباط الکترونیک با سیاستگذاران اینستاگرام اعلام کرده و آنها نیز با ایجاد یک قابلیت تازه اسرار شیادان اینستاگرام را برملا کرده و رسوایی ارتش میلیونی را موجب شدند.

ریزش‌ها ادامه دارد

 با این قابلیت، در تعداد دنبال‌کنندگان افراد مشهور به یک باره ریزش زیادی مشاهده شد به طوری که برخی از آنها که بازیگران و خوانندگان ایرانی را هم دربرمی گرفتند حدود چهارصد تا پانصد هزار دنبال کننده خود را از دست دادند.

 اینستاگرام از همان ابتدا اعلام کرده بود که خرید دنبال کننده جعلی و پولی ممنوع است به همین دلیل از ابتدای هفته جاری به این قانون عمل و دنبال کنندگان جعلی را شناسایی و حذف کرد. با این قابلیت مشخص شد بسیاری از چهره‌هایی که ادعای داشتن دنبال کنندگان میلیونی دارند چگونه این تعداد دنبال کننده را به دست آورده‌اند. البته که به روزرسانی این قابلیت از حالا به بعد به طور مرتب ادامه خواهد داشت و هیچ بعید نیست که به زودی حتی یک چهره هنری با دنبال کننده میلیونی نداشته باشیم!