در روزهای اخیر شورای شهر تهران جنجالی‌ترین روزهای خود را در سه سال اخیر تجربه کرده است. اولازهمه هجمه به مدیریت اصولگرایان مطرح شد. بعدازآن ماجرای ملکهای شهرداری مطرح شد و برخی تصور میکردند این موجها بتواند سکان هیاترییسه شورای شهر را از دست اصولگرایان خارج کند؛ اما نتیجه دیگری رقم خورد تا پروژه تغییر هیاترییسه شورای شهر شکست بخورد. حالا آقای پرویز سروری از چهرههای اثرگذار در انتخابات هیاترییسه از روزهای پرالتهاب خیابان بهشت میگوید.

چند روز پیش برخی اعضای اصلاحطلب شورای شهر طرح «تحقیق و تفحص» از شهرداری را مطرح کردند؛ اما اصولگرایان طرح دیگری مبنی بر «بررسی و نظارت» بر املاک شهرداری را به هیاترییسه ارائه کردند. چرا 2طرح متفاوت به هیاترییسه ارائه شد و تفاوت آنها چیست؟

در رابطه با تحقیق و تفحص تعریف دقیق و مشخصی در آیین‌نامه شورای شهر وجود نداد و ضمن اینکه طرح تحقیق و تفحص برای موضوع املاک شهرداری یک عقب‌گرد محسوب می‌شود. چون این تحقیق و تفحص فرایند خاص خود را دارد که اگر به نتیجه برسد باید طی یک گزارش به سازمان بازرسی و قوه قضائیه ارائه شود. درصورتی‌که هم‌اکنون سازمان بازرسی در شهرداری حضور دارد و سوالاتی که مطرح‌شده حاصل همین بررسی‌هاست. دوباره شورای شهر شروع به تحقیق و تفحص کند که دوباره سازمان بازرسی بخواهد به پرونده ورود کند؟ این‌یک دوباره‌کاری و عقب‌گرد است. چرا باید شورای شهر در سال آخر خود وارد یک حجم کلان تفحص شود و کاری که قبلاً انجام‌شده، دوباره انجام دهد؟ لذا ما با طرح دوستان اصلاح‌طلب مبنی بر تحقیق و تفحص مخالف بودیم و فرایند تحقیق و تفحص را دوباره‌کاری می‌دانستیم اما بالاخره اخبار منتشرشده به اعتماد عمومی ضربه وارد کرده و نمی‌توان ساکت بود بلکه باید موضوع را پیگیری و روشنگری کرد. لذا ما طرح 2فوریتی مطرح کردیم که نه‌تنها عقب‌گرد نبود بلکه بر اساس نتیجه‌گیری دقت و سرعت طراحی‌شده بود تا هرچه سریع‌تر ابهامات موجود در پرونده املاک شهرداری را مشخص کند. امروز 100 تعاونی مسکن در شهرداری وجود دارد که بین 33 تا 37 هزار ملک به اعضای خود داده و سازمان بازرسی این اسناد را بررسی کرده و درباره چند نفر ابهاماتی داشته و در قالب سؤال از شهرداری مطالبه کرده تا توضیح دهد. حالا ما دوباره 37 هزار پرونده مسکن را در سال آخر شورای شهر بررسی کنیم؟ این طرح شدنی نبود لذا ما گام‌های روبه‌جلو برداشتیم. ضمن اینکه در تحقیق و تفحص نام پنج عضو شورای شهر وجود دارد و اخیراً هم نام یکی دیگر از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر هم به خیابان خواری متهم شده و کسانی که به‌عنوان متهم نامشان مطرح‌شده، نمی‌توانند مجری تحقیق و تفحص باشند.

چرا هیچ اسمی از اصولگرایان در طرح تحقیق و تفحص دیده نمیشود و نامی از اصلاحطلبان زیر طرح بررسی و نظارت نیست؟ آیا این طرح به دیگر اعضا ارائه نشده بود یا یک تصمیم فراکسیونی گرفتهشده است؟

در ماجرای فیش‌های نجومی، دولت مخالف ورود دستگاه قضایی بود و رییس‌جمهور اعلام کرد با بگیروببند این ماجرا حل نمی‌شود و اجازه بدهید خودمان داخل دولت مشکل را برطرف کنیم. اما نگاه ما در ماجرای املاک شهری کاملاً متفاوت است. شورای شهر، شهردار و افراد مورد اتهام همگی از دستگاه قضایی و سازمان‌های نظارتی درخواست کردند که وارد این پرونده شده و روشنگری کنند و با متخلفین برخورد شود. لذا ما با طرح اصلاح‌طلبان مخالف بودیم و پیشنهاد امضای طرح تحقیق و بررسی را مطرح کردیم که آنها قبول نکردند طرح را امضا کنند و به همین دلیل 2طرح با امضای مجزا به هیات‌رییسه تقدیم شد. ما به دنبال طرح 2فوریتی بودیم ولی به دلیل مخالفت دوستان صرفاً یک‌فوریت این طرح رأی آورد و به نظر من باید از فردا کمیته بررسی تشکیل شود و موضوع را پیگیری کند. ما هم شدیداً پیگیر هستیم تا هرچه سریع‌تر کمیته بررسی به نتیجه رسیده و به افکار عمومی ارائه شود.

شبهات املاک تهران از دوره آقای کرباسچی و بعدازآن مطرح بوده است. این ابهامات چه سرنوشتی خواهد داشت؟

این تحقیقات باید از سال 70 انجام شود. بالاخره از سال‌های قبل ابهاماتی وجود دارد. روزهای گذشته پای یکی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر به پرونده باز شد و سایت‌ها ادعا کردند ایشان خیابان‌های تهران را به ملک خود تبدیل کرده است. ما پیشنهاد می‌کنیم ایشان هم از رسانه‌ها شکایت کنند تا در دادگاه ادعای خبرگزاری‌ها بررسی شود. بالاخره خبرگزاری‌های رسمی علیه ایشان ادعا کردند. سند هم منتشر کردند. ایشان بهتر است از رسانه‌ها شکایت کنند تا ادعای مطرح‌شده بررسی شود. اگر ادعا درست نیست با رسانه برخورد شود و اگر ادعا درست بوده ایشان باید پاسخگو باشند. بالاخره در ماجرای املاک شهرداری به پنج عضو شورای شهر اتهام وارد شد و همه آنها اعلام کردند این ادعاها کذب است و شکایت می‌کنند. بهتر است ایشان هم شکایت کنند تا ماجرای خیابان‌های قیطریه نیز مشخص شود.

به نظر میرسد از خردادماه امسال یک تحرک ویژه علیه اصولگرایان شورای شهر در فضای مجازی و سایتهای خبری شکلگرفته است و دهها کانال تلگرامی با رویکرد یکسان علیه اصولگرایان فعالیت میکند. این کانالهای زنجیرهای از کجا شکلگرفتهاند؟

در مرحله نخست اتاق فکر اصلاح‌طلبان تلاش کرد تا از طریق کانال‌های تلگرامی، فضای مجازی و سایت‌های خبری علیه هیات‌رییسه و آقای چمران خبرپراکنی کنند تا بتوانند با تخریب اصولگرایان هیات‌رییسه تغییر کند. اختلاف میان اعضای شورای شهر و تخریب دوستان مستقل هم یکی دیگر از دستور کار این اتاق فکر برای گام اول بوده است. بالاخره در شورای شهر چهارم چند ورزشکار نیز حضور دارند که این ورزشکاران در هر موضوعی نظر خاص خود را داشته و مستقل رفتار کردند اما به این ورزشکاران توهین شد و سعی کردند با تخریب و فشار به آنها رأی این فراکسیون را به سمت خود جلب کنند؛ اما نتوانستند هیات‌رییسه را فتح کنند. گام دوم این اتاق فکر انتخابات سال آینده است. این گروه بنا دارد همین فضای مسموم را علیه شورای شهر تا سال آینده حفظ کند تا از طریق ایجاد تنش و چالش‌های سیاسی برای شورای شهر، افکار عمومی را از خدمات شورای شهر و سابقه شیرین دوره‌های دوم و سوم و چهارم دور کند. آنها می‌خواهند سابقه تلخ دوره نخست شورای شهر تهران از اذهان مردم پاک‌شده و شورای چهارم را به سرنوشت دوره نخست دچار کنند. یادمان نمی‌رود شورای اول تهران که همه اعضای آن از گروه‌های اصلاح‌طلب بودند، درنهایت چه بلایی بر سر تهران آوردند و با سیاسی‌کاری عاقبتی بهتر از انحلال نداشتند. مردم هم آن روزهای سیاسی و متشنج مدیریت شهری تهران را فراموش نخواهند کرد؛ اما اتاق فکری که علیه مدیریت شهری شکل‌گرفته از طریق فتنه‌گران پشتیبانی می‌شود و بنا دارد مدیریت شهری و شورای شهر را از مدار خدمت‌رسانی خارج کرده و ما را در مدار سیاسی‌کاری قرار دهد.

ضمن اینکه صحبت شما مبنی بر شروع فعالیت اتاق فکر از خردادماه را قبول ندارم. این اتاق فکر از نخستین روزهای سال 95 کار خودش را آغاز کرده و برخی اوقات صدای آن درون شورا شنیده می‌شود. گاهی اوقات در شورای شهر طرح‌هایی مطرح می‌شود تا مدیریت شهری را فلج کند. ناگهان طرح لغو همه اختیارات شهردار را مطرح می‌کنند بدون اینکه به عواقب آن فکر کنند. لغو اختیارات شهردار یعنی فلج کردن شهر! یعنی شهردار اختیار جمع‌آوری زباله‌ها هم نداشته باشد. این نگاه قطعاً از بیرون شورای شهر مدیریت می‌شود و آنهایی که تجربه انحلال دوره اول رادارند، تلاش می‌کنند شورای شهر فعلی را نیز به آن سرنوشت دچار کنند.

شنیدهشده علاوه بر تهدید و تخریب ورزشکاران حتی پیشنهادهای جذابی هم به این اعضا مطرحشده است؟

ما همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا تجربه شیرین دوره‌های دوم و سوم و چهارم مدیریت اصولگرایان در پایتخت ادامه پیدا کند و سال آخر نیز در محیطی آرام برگزار شود. ان‌شالله انتخابات هم رقابتی برای خدمت باشد؛ اما خبرهایی از دخالت سیاستمداران مطرح می‌شود که سؤال‌برانگیز است. قبل از انتخابات هیات‌رییسه شورای شهر، یکی از ورزشکاران به من گفت رییس دولت اصلاحات با بنده تماس گرفته و ما را به یک جلسه خانوادگی دعوت کرده است. هرچند شاید الآن این ورزشکار مایل نباشد نامش مطرح شود ولی نمی‌توان این تلاش‌ها برای اثرگذاری در شورای شهر را نادیده گرفت.

تا پایان دوره چهارم چه پروژههای شهری و عمرانی در پایتخت افتتاح خواهد شد؟

تلاش می‌کنیم اسیر بازی سیاسی نشویم و مدیریت کارآمد شهری را تا پایان دوره چهارم ادامه دهیم. خدمت سرلوحه این شورای شهر است و غیرازاین هم نتیجه‌ای نخواهد داشت. الحمدلله تا پایان دوره هم پروژه‌های زیادی را به سرانجام خواهیم رساند. مثلاً خیابان 17 شهریور تا چند وقت آینده از خیابان صفا بازگشایی خواهد شد. بحث راه‌آهن را شدیداً پیگیری می‌کنیم و اگر مجموعه راه‌آهن نیز با ما همراهی کند امکانات مناسبی برای اهالی مناطق جنوبی تهران نظیر 17 و 18 فراهم خواهد شد. بالاخره مردم از ما انتظاراتی دارند، طومار امضا می‌کنند و در جلسات متعدد از ما مطالبه می‌کنند که مشکلاتشان حل شود و ما هم ان‌شاالله بنا داریم این مشکلاتی که از قبل وجود داشته را برطرف کنیم.

اصولگرایان جلسهای برای انتخابات شورای شهر سال آینده در پیش دارند؟ آیا برنامه خاصی در نظر دارید؟

برگزاری جلسه انتخاباتی و صحبت کردن از انتخابات شورای شهر سال آینده تمرکز بر خدمت‌رسانی را از بین می‌برد و حرف‌های انتخاباتی ما را از مدار خدمت خارج کرده و چالش‌های بی‌خاصیت به وجود می‌آورد. به نظرم حرف‌هایی که بوی ورود زودهنگام به انتخابات داشته باشد سم مهلک است. سال 88 هم به فرموده رهبری یکی از مشکلات ما ورود زودهنگام به انتخابات و ایجاد التهاب در جامعه بود. اگر بخواهیم از امروز برای انتخابات کارکنیم مردم شهر ضرر خواهند کرد.

این روزها یکی از اعضای قبلی فراکسیون اصولگرایان رفتاری متفاوت از دیگر اعضا داشته و بهصورت جداگانه در انتخابات شورای شهر شرکت کرد و نتیجه جز یک رأی نداشت. در ماههای اخیر هم در رسانههای اصلاحطلب حضور پررنگی داشته و علیه اصولگرایان فعالیت میکند...

بهتر است درباره این فرد صحبتی نداشته باشیم.

برخی اعضای شورای شهر مدعی هستند چون شهردار تهران وظایف سنگینی دارد باید از شهرداری استعفا دهد تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این حرف تا چه حد ممکن است موردتوجه شورای شهر قرار بگیرد؟

این حرف‌ها منطقی نیست. مگر سال 82 شهردار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرد؟ آقای احمدی‌نژاد از شهرداری در انتخابات شرکت کردند. اگر ورود شهردار پایتخت به انتخابات باعث لطمه زدن به شهر می‌شود؛ حضور رییس‌جمهور هم در انتخابات ریاست جمهوری کل کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند. چطور رییس‌جمهور وقت دارد در انتخابات حضورداشته باشد و مشکلی به وجود نمی‌آورد ولی شهردار اگر بیاید شهر دچار مشکل می‌شود؟ ضمن اینکه این بحث‌های نظری است و ما نه مدافع حضور شهردار هستیم و نه مخالفیم اما از نظر قانونی مشکلی نمی‌بینیم و درنهایت شهردار می‌تواند برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی مرخصی بگیرد؛ اما به نظرم نباید به این موضوعات ورود کرد و جامعه را با یک چالش زودهنگام روبه‌رو کرد. شهردار تهران هم بر همین مسأله تأکید دارد. اصلاح‌طلبان تأکید دارند وارد انتخابات زودهنگام شویم اما این حرف‌ها چه نتیجه‌ای غیر از نارضایتی مردم دارد؟ چرا باید خدمات شهری رنگ و بوی سیاسی بگیرد؟ آقای قالیباف هم در فضای انتخاباتی نیست. بنده چند باری که با آقای قالیباف درباره انتخابات ریاست جمهوری صحبت کردم ایشان تأکید داشتند که می‌خواهم در شهر کارکنم و به انتخابات فکر نمی‌کنم. به نظر من هم این تصمیم درستی است و ورود زودهنگام به انتخابات تصمیم درستی نیست.