به گزارش پارس ، دکتر کاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت وگو با (ایسنا) ، به شیوع بیماری های قلبی – عروقی و از جمله فشار خون در کشور و احتمال وجود عوامل خطر موثر بر این بیماری در محیط کار اشاره کرد و گفت: مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به منظور حفظ و ارتقای سلامت شاغلان و در جهت پیشگیری، کنترل و درمان" فشارخون بالا" ، برنامه های آموزشی و معاینات غربالگری بدو استخدام و همچنین دور ه ای شاغلان را اجرا می کند.

وی به مطالعات و تحقیقات انجام شده در زمینه ارتباط استرس محیط کار با فشار خون بالا اشاره کرد و افزود: عواملی مانند استرس و تحرک ناکافی که البته از پیامدهای شهرنشینی نیز به شمار می روند، در بروز" فشار خون بالا" دخیلند. در مجموع نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که استرس محیط کار می تواند به صورت گذرا فشار خون را افزایش دهد البته با قرار گرفتن فرد در شرایط عادی و بدون استرس، فشار خون به حالت طبیعی باز می گردد.

ندافی نسبت به تاثیرات مخرب آلاینده های شیمیایی، فیزیکی و… بر سلامت انسان در صورت تجاوز از حد مجاز، هشدار داد و گفت: افزایش بیماری های قلب و عروق و از جمله فشار خون بالا از عوارض مخرب آلاینده های محیط زیست به شمار می روند.

وی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت (فشار خون را جدی بگیریم) به نقش آلاینده های فیزیکی در ایجاد بیماری فشارخون اشاره کرد و گفت: علاوه بر آلاینده های شیمیایی، آلاینده های فیزیکی نظیر آلودگی صوتی نیز در ایجاد این بیماری موثرند.

ندافی در این باره ادامه داد: در مجموع، شرایط فیزیکی محیط کار نظیر آلودگی های صوتی محیط کار و همچنین برخی آلاینده های شیمیایی در محل کار مانند فلزات سنگینی نظیر سرب، کادمیوم و… می توانند افزایش فشار خون را سبب شوند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به عوامل خطر بیماری فشار خون بالا نظیر تغذیه مناسب، تحرک بدنی کافی و همچنین کنترل عوامل خطر محیطی و شغلی در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری تاکید کرد و گفت: البته در این زمینه آموزش و ارتقای سطح آگاهی جامعه نیز الزامی است که این مبحث نیز همکاری های بین بخشی را می طلبد.