به گزارش پارس ، ابراهیم سحرخیز در حاشیه سفر به اردبیل در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: سال گذشته قرار بود مبلغ ۴۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شود تا صرف توسعه زیرساخت ها در حوزه آموزش و پرورش به ویژه توسعه و تقویت مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و مناطق محروم شود که این رقم تأمین نشده است.

وی با بیان اینکه دیگر دوران تدریس و تحصیل به شکل سنتی گذشته و بیشتر دانش آموزان علاقمند هستند به شکل هوشمند مطالب را یاد بگیرند، تصریح کرد: دیگر، روش های سنتی جایگاهی در نظام تعلیم و تربیت ندارد و هم معلم و هم دانش آموز باید به فناوری نوین تکیه کرده و امر آموزش را انجام دهند.

سحرخیز با یادآوری اینکه ما در برخی از مدارس در تأمین امکانات هوشمندسازی و تجهیزات آزمایشگاهی با خلأهایی روبه رو هستیم، خاطر نشان کرد: کلاس هوشمند کلاسی است که سهولت دسترسی به مبانی آموزشی جدید در آن مهیا باشد.

این مسئول از تغییر شیوه ارزشیابی و آموزش درس آزمایشگاهی شیمی خبر داد و اضافه کرد: ما تا زمانی که برای درس شیمی در بخش آزمایشگاه نمره مستقلی قایل نشویم و شیوه تدریس و نمره دهی نیز در برخی از دروس عملی تغییر پیدا نکند، چندان رغبتی را به استفاده از فناوری های جدید نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: ضرورت دارد معلمان ما نیز به شیوه های جدید آموزشی و فناوری های نوین مجهز باشند و طوری نباشد که معلم ما مدرک مهارت هفت گانه را داشته باشد اما در عمل نتواند این مهارت ها را به منصه ظهور برساند.

سحرخیز یادآور شد: برای حل این مشکل ما در مدارس هوشمند معلمان را به همت خود همکاران با شیوه های جدید آموزشی آشنا می کنیم و در تلاش هستیم تا کتاب در کنار دیگر مجموعه های نوین آموزشی همچنان محور و مدار اصلی بوده و بر همین اساس آموزش ها صورت بگیرد.

معلمی کارمندی نیست از جنس اساتید دانشگاه ها است

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از آرزوهای دیرین وزیر و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت در قالب سند تحول بنیادین اجرای رتبه بندی معلمان است که شرط به ثمر نشستن آثار، سند تحول بنیادین می باشد.

وی افزود: ارتقای کیفیت و توانمندسازی معلمان ایجاد انگیزه ای مضاعف را به دنبال دارد چرا که معلمی کارمندی نیست بلکه از جنس اساتید دانشگاه ها است که در آن باید توان پژوهشی و علمی ارتقا یابد.

سحرخیز در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر رتبه بندی معلم اتفاق بیفتد در کنار حفظ شأن و منزلت معلم رتبه او نیز به مانند اساتید دانشگاه ارتقا می یابد که مطالبه اصلی معلمان نیز همین است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت اجرای این رتبه بندی دیگر هر کس سرش را پایین نمی اندازد تا شغل معلمی را انتخاب کند بلکه شرط و شروط معلمی و تعیین صلاحیت حرفه ای تعهد کاری می باشد.

سحرخیز بیان کرد: راه اندازی دانشگاه فرهنگیان و تعیین صلاحیت حرفه ای و کاری معلمان در همین راستا صورت می گیرد به طوریکه امسال شعار آموزش و پرورش باز، مهندسی نیروی انسانی است.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: تابستان امسال تابستان شلوغی برای معلمان و فرهنگیان در رشته ها و پایه های مختلف می باشد چرا که در راستای تألیف کتاب های جدید، آموزش های متنوع به فرهنگیان داده می شود تا معلم خود را برای حضور در کلاس درس در مهرماه آماده کند.