به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یکی از راه های موثر آرام کردن نوزادن در حال گریه، بلند کردن و در آغوش کشیدن آنهاست، اما علت اصلی اثربخشی این روش تاکنون مشخص نشده بود.

محققان موسسه علوم مغز RIKEN برای نخستین بار موفق شدند دلایل علمی و فیزیولوژیک آرام شدن نوزادان را تشریح کنند.

به گفته دکتر « کومی کورودا» سرپرست تیم تحقیقاتی، نتایج نخستین پژوهش در خصوص واکنش کودکان به بلند کردن و در آغوش کشیدن، بیانگر مجموعه ای از فرامین عصبی، مغزی و قلبی در نوزاد است.

محققان با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگراف (ECG) ، فعالیت الکتریکی قلب نوزادان را مورد بررسی قرار دادند که نشان می دهد، ضربان قلب نوزاد پس از بلند کردن بطور چشمگیری آهسته شده و این مسأله بصورت خودکار باعث آرامش نوزاد می شود.

تکرار این آزمایش بر روی نوزادان موش با استفاده از یک دستگاه کوچک ECG اثر مشابهی را نشان می دهد؛ موش های مادر با واکنش های حرکتی که در سایر پستانداران از جمله گربه و شیر نیز دیده می شود، فرزند خود را در آغوش می گیرد و در این حالت علاوه بر آهسته شدن ضربان قلب، صدای بسیار ظریف گریه نوزاد موش قطع می شود.

محققان خاطرنشان می کنند، گریه نوزادان و کودکان یکی از اصلی ترین دلایل خشم والدین محسوب می شود و نتایج بدست آمده در این تحقیق می تواند به والدین برای آرام کردن کودکان و پیشگیری از تنبیه شدن آنها کمک کند.

نتایج این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.