به گزارش پارس ، بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران در گفت و گو با ایلنا با اشاره به این مطلب که تمام سرزمین ایران زلزله خیز است گفت: ۸۰ درصد ایران در معرض خطر زلزله شدید است و از ۶۰۰ شهر کشور فقط ۶ شهر در امان هستند.

وی افزود: پدیده ای که با آن مواجه ایم و تکرار زلزله ها در استان های مختلف نشانه این است که باید آمادگی بیشتری در ارتباط با زلزله داشت.

عکاشه در ارتباط با این موضوع که آیا وقوع این زلزله ها بر روی گسل تهران اثر داشته استه است اظهار داشت: وقوع زلزله چه در منطقه آذربایجان چه در تهران و قزوین و فیروزکوه و چه در زاگرس و شیراز یا بوشهر و همینطور در جنوب شرق ایران شهرهای سراوان و خاش به دلیل شرایط جغرافیایی همیشه محتمل است و باید تاکید کنم که همه این مناطق زلزله خیز است البته دلیل زلزله خیز بودن آن ها متفاوت است.

وی ادامه داد: زلزله های اخیر ناشی از فشارهای زمین ساختی است و فشارهای زمین ساختی به دلیل حرکت صفحه شبه جزیره عربستان به سمت شرق، شبه قاره هند به سمت شمال غرب و دریای عمان به زیر منطقه سیستان و بلوچستان موجب زلزله ها شده است و همیشه باید در حالت آماده باش باشیم.

وی گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که در شرایط فعلی ستاد بحران کشور باید از الان بیشتر گوش به زنگ باشند چرا که فشارهای زمین ساختی باعث شده است که مقاومت سنگ ها کمتر شود.

عکاشه با اشاره به تفاوت زلزله زمین ساختی و آتش فشانی گفت: خروج دود از دهانه کوه آتش فشانی تفتان به دلیل حرکت عمان به زیر جنوب شرق کشور است و این حرکت مواد مذاب داخل کوه تفتان را با تغییراتی مواجه کرده است البته نمی توان ادعا کرد که این کوه آتشفشان نیز فعال شده است اما این زلزله ها اثر خواهد گذاشت و من مجددا تاکید می کنم که ستاد بحران کشور باید بیش از پیش گوش به زنگ باشد.