به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، گردشگری ایران که همواره چوب جوسازی های رسانه های غربی را خورده است، امسال درپی گران شدن ارز و بروز تنش در کشورهای دیگر، روزگار خوبی را در پیش دارد. به گفته ی آژانس دارها، استقبال برای سفر به ایران امسال خوب بوده، به طوری که حتا در نیمه ی نخست فروردین ماه گردشگران فرصت سفر به ایران را به دست آوردند، در حالی که با سفرهای داخلی مردم همزمان بود و آژانس ها معمولا تلاش می کنند به خاطر کمبود جا در هتل ها، در این زمان گردشگر خارجی نپذیرند.

ابراهیم پورفرج - رییس جامعه ی تورگردانان ایران - ورود گردشگران خارجی در نیمه ی نخست فروردین ماه را دست کم با ۳۰ درصد رشد، مناسب ارزیابی کرد و در ادامه برای اردیبهشت ماه و نیمه ی نخست خردادماه هم روزهای خوبی را پیش بینی کرد. او این ارزیابی را براساس درخواست آژانس های خارجی برای اجرای تور در ایران اعلام کرد.

اوضاع در نیمه ی دوم سال هم به گفته ی تورگردانان خوب خواهد بود، به شرط آن که قیمت ها گران نشود، تصمیم های نامناسب برای صنعت گردشگری گرفته نشود، هتل ها نرخ ها را ارزی نکنند و وزارت امور خارجه هم در صدور روادید همراه تر باشد.

پورفرج در تشریح وضعیت ورود گردشگران خارجی گفت: سال های پیش، در نیمه ی نخست ماه فروردین تور آن چنانی نداشتیم؛ ولی امسال حجم درخواست ها آن قدر زیاد بود که مجبور شدیم برای این زمان هم مسافر بپذیریم.

وی اظهار کرد: حجم این درخواست ها تا پایان فصل بهار زیاد است و فکر می کنم در این فصل، ورود گردشگران خارجی تا ۳۰ درصد رشد داشته باشد، البته اگر نرخ ها تغییر نکند همین اوضاع را تا پایان سال شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: تقاضا از اروپا برای سفر به ایران زیاد است و همچنان متقاضیان گشت های تاریخی و فرهنگی در ایران، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

پورفرج در عین حال با اشاره به روند صدور روادید در ایران برای گردشگران خارجی، گفت: روند صدور روادید در تهران مناسب است؛ ولی اوضاع در برخی کنسولگری های ایران در خارج از کشور باید تسریع شود.

افشین عزیزی که مسوولیت یک آژانس گردشگری وابسته به بنیاد مستضعفان را برعهده دارد نیز اوضاع ورود گردشگران خارجی را خوب ارزیابی کرد و گفت: بعد از چند سال حسرت به دلی، سرانجام بازار گردشگری ایران هم خوب شد ؛ ولی باید مسوولان همراه تر باشند تا این روند خوب پیش رود.

او ادامه داد: اگر وزارت خارجه ویزای ایران را حذف کند، مطمئن باشد که ورود گردشگران به ایران تحت کنترل خواهد بود و هیچ مشکلی پیش نمی آید، چون گردشگران معمولا از کانال ها و آژانس های محدودی به ایران سفر می کنند و ما به عنوان آژانس دار نسبت به اعمال و رفتار تک تک گردشگران پاسخگو هستیم.

عزیزی افزود: چراغ گردشگری در حال خاموش شدن بود، اما حالا اوضاع مقداری بهتر و شرایط آرام تر شده و مطمئنم در نیمه ی دوم سال نیز شرایط به همین روال پیش می رود، چون تمایل برای سفر به ایران زیاد است و مصر و سوریه به عنوان مقاصد فرهنگی اروپایی ها، فعلا اوضاع ناآرامی دارند و از رده ی انتخاب آن ها خارج شده اند.

سیروس اعتمادی، دیگر عضو جامعه ی تورگردانان ایران نیز مانند دیگر همکارانش اوضاع ورود گردشگران خارجی را خوب پیش بینی و در عین حال یادآوری کرد که برخی گردشگران و آژانس ها منتظرند اوضاع سیاسی بعد از انتخابات ایران روشن شود و بعد با قطعیت درباره ی سفر به ایران تصمیم بگیرند.

محمدعلی واقفی، عضو هیأت مدیره ی جامعه ی تورگردانان ایران نیز معتقد است: میزان درخواست ها برای سفر به ایران در ماه فروردین نسبت به چهار پنج سال گذشته بی سابقه بوده است. اروپایی ها برخی مقاصد فرهنگی خود از جمله مصر و سوریه را از دست داده اند و حالا دنبال جایگزینی برای سفر هستند که ایران به خاطر اوضاع آرامی که در منطقه دارد انتخاب مناسبی برای آن هاست.

او گفت: قیمت تور ایران در حال حاضر قابل رقابت در بازار منطقه شده است و ما امیدواریم شرایط همین طور باقی بماند و با موانع و سنگ اندازی مواجه نشویم.

این تورگردان میزان ورود گردشگران خارجی به ایران در تابستان و نیمه ی دوم سال را نیز براساس حجم درخواست ها خوب دانست و افزود: درخواست برای سفر به ایران بی سابقه است. امیدواریم مسوولان با درایت از این فرصت بهترین بهره را ببرند.