محمد مهدی فیض آبادی رییس انجمن میکروب شناسی ایران در هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی به کسانی که در مقطع لیسانس از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فارغ التحصیل شده‌اند و بعدا در مقاطع بالاتر در دانشگاههای وزارت بهداشت به تحصیل ادامه داده‌اند شماره نظام پزشکی نمی‌دهد.

وی گفت: لازم به توضیح است رشته میکروب شناسی در مقطع کارشناسی فقط در دانشکده‌های علوم وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارائه می‌شود؛  لذا کسانی که پایه درسی آنها میکروب شناسی بوده و از دانشکده های علوم پایه فارغ التحصیل شده اند و دارای سطح بالای دانش تخصصی در این رشته است، توسط سازمان نظام پزشکی از ارائه خدمات به نظام بهداشت و درمان کشور محروم شده‌اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سازمان نظام پزشکی با این مساله صنفی برخورد می‌کند، یادآور شد: یکی از مسئولان نظام پزشکی  اعلام کرده است که اعلام کرده‌اند که انجمن های علمی حمایت خود را از تصمیم غیر علمی این سازمان حمایت کرده‌اند که این مسأله کذب محض است، لازم به توضیح است که اغلب انجمن های علمی تخصصی مرتبط با آزمایشگاه‌ها با این تصمیم غیر علمی سازمان مخالف است.

فیض آبادی زیست شناسی را پایه درس هایی چون ژنتیک پزشکی و میکروب شناسی دانست و بیان داشت:مسئولین نظام پزشکی باحمایت از دانشجویان زمینه های پیشرفت و ارتقاء سطح علمی را فراهم می آورند و این انجمن نیز حامی دانشجویان در این زمینه است.

وی خاطر نشان کرد:میکروبی در ایران کشف شده است که از لحاظ ژنتیکی پنج برابر خطرناک تر از میکروب های شناخته شده در جهان است و اگر حمایت های لازم در این زمینه صورت نگیرد تبعات و مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه دارد.

فیض آبادی تصریح کرد:برای تولید واکسن نیازمند زمینه قوی مطالعات و تحقیقات میکروب شناسی هستیم و باید با جستجوی ضعف های علمی درصدد برطرف کردن آنها برآییم.

وی یاد آور شد:تصمیم جدید وزارت علوم حذف رشته میکروب شناسی از دفترچه انتخاب رشته امسال بوده است که این تصمیم مشکلات فراوانی برای دانشجویان این رشته و مکان هایی که نیازمند دانش میکروب شناسی هستند،به وجود می آورد.

در ادامه کنگره سخنرانان از کشور های ذکر شده و ایران مقالات خود در زمینه میکروب شناسی را ارائه کردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.