به گزارش پارس به نقل از پانا، طبق آخرین مصوبه دولت در ۱۶ اسفند سال ۹۰، قرار شد از سال ۹۲ تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ انجام شود و در بند ۷ این مصوبه نیز وزارت نفت مکلف شد که از ابتدای سال ۹۱ سوخت با استاندارد یورو ۴ را توزیع کند.

بر اساس بند ۶ طرح جامع کاهش آلودگی هوا برای هشت کلان شهر کشور شامل تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان خودروسازان موظف هستند تمام تولیدات خود را تا ابتدای سال ۹۲ به استاندارد یورو ۴ ارتقا دهند که متاسفانه تا کنون این قانون عملیاتی نشده است.

هر چند در ابتدای سال گذشته قائم مقام سازمان محیط زیست اعلام کرد که خودروسازان تا پایان سال ۹۱ مهلت دارند سطح استاندارد خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهند و به هیچ عنوان این امر به تعویق نخواهد افتاد اما این کار به ابتدای سال ۹۲ موکول شد اما یک ماه از سال جدید گذشته است و این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

در اجرای این برنامه، همکاری پلیس راهور ناجا و خودروسازان با سازمان محیط زیست الزامی است. همچنین مسئولان پلیس راهور نیز اعلام کرده اند که اگر قانون مصوب شد که خودروسازان محصولات خود را براساس استاندارد یورو ۴ تولید کنند، خودروسازان موظفند از قوانین مصوب شده تبعیت کنند.

بر اساس آمار، از حدود ۸۰ نوع خودرویی که در کشور تولید می شود، فقط ۲۰ مدل یورو ۴ هستند و هیچ مشکلی برای شماره گذاری ندارند و ۶۰ نوع خودروی دیگر در مسیر اصلاح فرآیند هستند که استانداردهای خودروی یورو ۴ را باید تامین کنند.

از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان ۷۰ درصد آلودگی شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل وجود خودروهای فاقد استاندارد یورو۴ است در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست با تکیه برمصوبه دولت تلاش دارد شماره گذاری خودروهای یورو۲ را متوقف کند اما خودروسازان به بهانه نبود سوخت یورو۴ دنبال تغییر این مصوبه هستند.

مهرداد لاهوتی - نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده مسئولان برای استانداردسازی سوخت بر اساس یورو۴ و توقف شماره گذاری خودروهای فاقد این استاندارد نیز به پانا می گوید: پیش از این قرار بود که بر اساس طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای سال ۹۲ خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ که توسط شرکت های خودروساز داخلی تولید می شوند، شماره گذاری نشود که در عمل اینگونه نشده است و این موضوع باید از سازمان های مربوطه مورد توجه قرار گرفته شود.

لاهوتی با بیان اینکه باید از هر وسیله ای برای کاهش آلایندگی صنایع استفاده کرد، تصریح می کند: کاهش آلایندگی صنایع، کنترل منابع آلاینده و جلوگیری از تخریب منابع زیستی در سال ۹۲ ضروری است و نمایندگان مجلس می بایست این موضوعات را از سازمان های درگیر در امر محیط زیست پیگیری کنند.

۷۰ درصد خودروهای تولیدی، استاندارد یورو ۴ ندارند

قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست با اعلام اینکه ۷۰ درصد خودروهای ساخت داخل با استاندارد یورو ۴ تولید نمی شوند، به پانا می گوید: ۳۰ درصد از خودروهای تولیدی داخل کشور با استاندارد یورو ۴ تولید می شوند و متاسفانه ۷۰ درصد خودروهای تولیدی هنوز با این استاندارد فاصله دارند.

قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن ابراز امیدواری از اینکه خودروسازان کشور خود را با استاندارد یورو ۴ منطبق کنند، خاطرنشان می کند: امیدواریم باقی خودروسازان به تعهدات خود برای استانداردسازی یورو ۴ طبق مصوبه عمل کنند. البته خودروهای وارداتی به کشور با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تطابق دارند.

وی می افزاید: هم اکنون خودروسازان در حال پیگیری هستند تا مهلتی را برای اجرای استاندارد یورو ۴ از هیات دولت اخذ کنند.

خودروسازان موظف به تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ هستند

البته محمد جواد محمدی زاده - رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اواخر هفته ای که گذشت با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۹۰ مبنی بر استاندارد سازی خودروها با سوخت یورو ۴ اعلام می کند: مصوبه دولت لازم الاجراست و خودروسازان باید تولیدات خود را به استانداردهای زیست محیطی نزدیک کنند.

معاون رئیس جمهور می افزاید: راهنمایی و رانندگی نیز باید بر اساس همان مصوبه و قانون ابلاغ شده، فقط خودروهایی که دارای استاندارد یورو ۴ باشند را شماره گذاری کنند. هم سوخت باید به موقع تامین شود و هم خودروسازان باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، باید تا پایان سالجاری این کار انجام شود.

محمدی زاده، بخش بزرگی از آلودگی کلانشهرها را مربوط به نوع سوخت و فرآیند تولید صنعتی خودروها اعلام کرده و می گوید: بر اساس قانون، سازمان حفاظت محیط زیست اجازه شماره گذاری خودروهای پایین تر از استاندارد یورو ۴ را در کلانشهرها نخواهد داد و در سایر شهرها نیز تا شهریور ماه امسال اجازه شماره گذاری داده نمی شود.

در شرایطی که شرکت های خودروساز علی رغم تأکیدات سازمان حفاظت محیط زیست طی سال های اخیر موفق به ۳ دوره اخذ مهلت برای تعویق در استاندارد سازی شده اند، اما گویا این بار نیز مسئولان سازمان محیط زیست در قبال خودروسازان کوتاه آمده و باز مهلتی را به آن ها داده اند.

چنانچه محمدی زاده می گوید: البته این سومین دفعه ای است که از خودروسازان تعهداتی گرفته شده ولی مهلت خواستند و به نوعی اجرای مصوبه دولت را به تاخیر می اندازد اما این بار، دولت همه تمهیدات لازم را بکار گرفته تا خودروسازان تولبداتشان را به استاندارد یورو ۴ برسانند.

به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، در حال حاضر روزانه حدود ۵/۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شهید تندگویان و حدود ۵ /۱۶ میلیون لیتر در پالایشگاه امام خمینی (ره) تولید می شود که در مجموع ۲۰میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می شود.

هر چند مسئولان سازمان محیط زیست در اجرای این مصوبه پافشاری کردند اما می بینیم که این بار خواسته خودروسازان نیز به مسایل زیست محیطی ارجحیت داشته که این قانون را اجرایی نمی کنند.

 

/گزارش از آ. اسحاقی/