حجت اله ربانی سرپرست مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی صبح امروز در نشست خبری پروژه ملی واکسن  که در محل پژوهشگاه ابن سینا  برگزار شد، اظهار داشت: پس از 15 سال تحقیق بالاخره دانشمندان ایرانی موفق به کشف واکسن سرطان شدند.

وی نوع نگاه متفاوت و غیر مرسوم به مقوله سرطان را کلید موفقیت این پژوهش خواند و تصریح کرد: بر خلاف تصور دانشمندان جهان ما معتقدیم سرطان یک بیماری ژنتیکی نیست.
وی ادامه داد: کشف مولکولهای پروتیینی مخصوص سلولهای بنیادی سرطان و تولید برخی آنتی بادیهای مناسب برای شناسایی این مولکولها  گام اولیه و مهم این پروژه محسوب شده که دانشمندان ما برای بررسی عملکرد واکسن ، آن را برروی 120 موش ماده آزمایش کردند.
ربانی یاد آورشد: 5 میلیون سلول سرطانی روی 12 گروه 10 تایی موش ماده با سن 6 تا 8 هفته در این مدت تزریق شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به 12 نوع واکسن تزریق شده به این 12 گروه موش پس از رشد تومورهای سرطانی ، در 7 دسته از آنها تومور به کلی نابود شده، در 3 گروه با نابودی 50 درصد و در 2 دسته باقی مانده واکسن ها هیچ تاثیری نداشتند. 
ربانی بیان داشت: متأسفانه امروزه درمان قطعی برای سرطان وجود ندارد و بسیاری از بیماران با درمان‌های موجود نه تنها بهبود نمی‌یابند بلکه بر اثر عوارض جانبی ناشی از آن دچار صدمات بدنی و حتی مرگ می‌شوند.
سرپرست مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی تعریف نا‌معین از سرطان را علت اصلی عدم کشف راه درمانی ایمن در جهان دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به یافته دانشمندان مبنی بر اینکه ریشه بسیاری از سرطان‌ها در سلول‌های بنیادی است می‌توان نتیجه گرفت که این سلول‌ها از بدو تولد همراه انسان هستند.
وی در ادامه افزود:  سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کار‌آمد نبوده بلکه باید با تولید آنتی‌بادی‌هایی که تمایز بین ساختار سلول‌های بنیادی نرمال و سرطانی را تشخیص می‌دهند آن‌ها را از بین برد.
ربانی با اشاره به تحقیقات جهانی پیرامون کشف واکسن سرطان در طول 40 سال گذشته این روش‌ها را ناموفق اعلام کرد و تصریح کرد: این روش ها همگی به دلیل هدف قرار دادن سلول‌های نرمال و بروز عوارض مشابه شیمی‌درمانی موفقیت‌آمیز نبوده است.
سرپرست مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی از ثبت اختراع دو نوع از این واکسن‌ها در سال 2010 و 2011 در کشور‌های هند، آمریکا و اروپا به صورت کاملا پذیرفته شده خبر داد و یادآور شد: این طرح برای اولین بار سال 83 به دفتر فناوری‌های ریاست‌ جمهوری ارائه و به دلیل جدید بودن، ایده آن به سرعت رد شد و سرانجام در سال 1386، تنها 400 میلیون تومان به این طرح اختصاص دادند.
ربانی‌ حمایت همه‌جانبه مردم و وزارت بهداشت را لازمه کشف واکسن موفق و ایمن بر روی انسان‌ها دانست و تصریح کرد: تاکنون با توجه به انتشار اخبار موفقیت این واکسن در رسانه‌ها هیچ نهاد و یا ارگانی از ما حمایت نکرده‌ است.
 
پژوهشگاه ابن سینا پیشگام در تحقیقات سرطان و ناباروری 
در ادامه محمدرضا صادقی معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به تحقیقات تخصصی این پژوهشگاه در زمینه تشخیص و درمان سرطان و هم چنین تولید مثل و درمان ناباروری، اضافه کرد: هدف اصلی پژوهشگاه ابن سینا یافتن راه تشخیص و درمان سرطان مبتنی بر سیستم ایمنی است. 
وی با اشاره به عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی، یادآور شد: درمان افراد مبتلا به سرطان در پژوهشگاه ابن سینا بر اساس تولید آنتی بادی های اختصاصی سرطان و تولید مونوکلونال درمانی به صورت هدفمند در راستای از بین بردن تومورهای سرطانی است.