دوره چهارم شورای شهر تهران از یک حیث حائز اهمیت بود و آن اینکه برای اولین بار از زمان آغاز شورای دوم، مهدی چمران نتوانست به ریاست خود در این شورا ادامه دهد و جای خود را به احمد مسجد جامعی عضو اصلاح طلب و وزیر ارشاد دولت اصلاحات داد.

 

اما این انتخاب پایدار نبود و در انتخابات دوره بعد هیأت رئیسه، چمران توانست جایگاه خود را پس بگیرد.

 

اکنون انتخابات مجدد هیأت رئیسه در تاریخ 9 شهریور در پیش است و باید دید رقابت ریش سفیدان برای تکیه بر مسند ریاست به کجا می رسد.

 

البته با وجود اینکه برخی کاندیداتوری چمران برای ریاست مجدد را قطعی تحلیل می‌کنند اما هنوز رقیب او به صورت علنی مشخص نشده است و از این روست که اصحاب تحلیل معتقدند بعید به نظر می رسد که بار دیگر چمران صندلی ریاست را از دست بدهد.

 

*مسجدجامعی چگونه رئیس شورا شد؟

 

اولین جلسه رسمی شورای شهر تهران در دوره چهارم زمانی که آغاز به کار کرد، 2 نفر از 2 طیف اصلاح طلب و اصولگرا را برای صندلی ریاست در رقابت می دید که در نهایت، این نماینده اصلاحات بود که توانست با اختلاف یک رای ریاست شورا را بر عهده گیرد.

 

در این جلسه احمد دنیامالی عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد دو نفری که برای ریاست شورا کاندیدا می‌شوند بعد از انتخاب یکی از آنها به عنوان رئیس، فرد دیگر به عنوان نایب رئیس وی انتخاب شود و دیگر برای نایب رئیس رأی‌گیری جداگانه انجام نشود.

 

مرتضی طلایی دیگر عضو شورای شهر گفت: آن‌طور که از آیین‌نامه شورا استنباط می‌شود، باید برای همه گزینه‌ها ثبت‌نام شود و به صورت همزمان رأی‌گیری برای هر یک از آنها صورت گیرد.

 

عبدالحسین مختاباد برای ریاست شورای شهر تهران، احمدمسجدجامعی را پیشنهاد داد و اقبال شاکری، مهدی چمران را پیشنهاد داد و بنابراین با توجه به اینکه نام عضو دیگری برای این سمت پیشنهاد نشد، رأی‌گیری برای آنها صورت گرفت.

 

اسماعیل دوستی پیش از آغاز رأی‌گیری در تذکری به اعضای شورا گفت: اعضا به افراد پیشنهاد شده در سمت‌های مذکور در صحن شورا مراجعه نکنند.

 

اعضای شورا آرای خود را داخل ظرف مخصوص انداختند و شمارش آرا آغاز شد، با شمارش آرا مشخص شد که مسجد جامعی 16 رای و چمران 15 رای آورد. 

 

*چمران صندلی خود را پس گرفت

 

انتخابات مجدد هیأت رئیسه در حالی در صحن علنی شورا آغاز شد که رقابت‌ها برای انتخاب رییس شورا به موازات جریان سازی های رسانه ای برای تاثیرگذاری بر این انتخابات بالا گرفته بود.

 

در این دور از انتخابات درحالیکه انتظار می رفت الهه راستگو و احمد دنیامالی(کسی که خود مسجدجامعی را برای دور قبل پیشنهاد داده بود) که از جمله منتخبان لیست اصلاح طلبان شورای شهر تهران بوده اند، به احمد مسجد جامعی رأی دهند اما آرایشان به چمران رسید تا او بار دیگر بر صندلی ریاست شورا تکیه زند.

 

به این ترتیب احمد مسجد جامعی، محمد سالاری، فاطمه دانشور، احمد حکیمی پور، هادی ساعی، اسماعیل دوستی، محمد مهدی تندگویان، علی صابری، محسن سرخو، ولی الله شجاع‌پوریان، محمد حقانی، عبدالحسین مختاباد و غلامرضا انصاری، مسجد جامعی را به عنوان رئیس انتخاب کردند.

 

در مقابل نیز پرویز سروری، رضا تقی پور، عباس شیبانی، رحمت الله حافظی، اقبال شاکری، مهدی چمران، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، مجتبی شاکری، ابوالفضل قناعتی، معصومه آباد، عبدالمقیم ناصحی، محسن پیرهادی، الهه راستگو، عباس جدیدی و احمد دنیا مالی نیز کسانی بودند که به چمران رای دادند.

 

*پیروزی مجدد چمران

 

در انتخابات سومین دوره هیأت رئیسه نیز چمران توانست با 17 رای مسجد جامعی که 13 رای آورده بود را شکست دهد و جایگاه خود را در شورا حفظ کند.

 

در جلسه 10 شهریور 94، مهدی چمران با 17 رای بیشترین آرا را کسب کرد و دوباره بر صندلی ریاست نشست. همچنین مسجد جامعی با 13 رای و یک رای هم ممتنع بود.

 

نکته جالب این انتخابات این بود که در ابتدا قرار بود این انتخابات در روز یکشنبه 8 شهریور و به صورت غیرعلنی برگزار شود اما با توجه به درخواست سایر اعضای شورای شهر تهران و همچنین به دلیل مسافرت دو عضو  شورا،  قرار بر این شد جلسه انتخاب هیات رئیسه شورا روز سه‌شنبه 10 شهریور به صورت علنی برگزار شود.

 

حال باید تا 9 شهریور هم شهر و هم شهروندان در انتظار بمانند تا مسند ریاست شورای شهر تعیین تکلیف مجدد شود ،‌انتظاری که بی‌گمان فقط و فقط یک خواسته اساسی چاشنی آن خواهد بود، رسیدگی به اوضاع شهر و پرهیز از هر‌ آنچه بوی سیاست و نه کار می‌دهد.