محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای ترغیب مردم به خرید محصولات ایرانی، رعایت استاندارد کیفیت و عرضه ارزان کالا امری ضروری است که همگام با رعایت استاندار به نظارت قاطع در خصوص چگونگی روند تولید نیز نیازمندیم.

وی با بیان اینکه استاندار کالاهای ایرانی باید قابل قبول باشد، تصریح کرد: متاسفانه گاهی در محصولات ایرانی دیده می شود که برچسب استاندارد بر روی محصول درج شده، اما چارچوب استاندار و کیفیت واقعی را ندارد، بنابراین با نظارت بر عملکرد تولید کنندگان در گام اول می توانیم کیفیت اقلام را به حداکثر برسانیم.

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگری که در حوزه کالاهای ایرانی رعایت نمی شود، این است که نقشه راه در کالاهایی که کشور می تواند تولید کند و یا نمی تواند، مشخص نیست، بنابراین وزارت صنعت و معدن باید در ابتدا نوع کالاهایی که ظرفیت، توان و تکنولوژی تولید آن در کشور وجود دارد را بسنجد.

سعیدی با بیان اینکه باید تکلیف تولید کنندگان را در تولید محصولات مقرون به صرفه مشخص کنیم، تاکید کرد: با نامشخص بودن ظرفیت ها و نیازهای جامعه، کمر تولید کالاهای ایرانی شکسته شده است، چرا که در این راه تولید کننده بدون آگاهی کامل از ظرفیت های کشور شروع به فعالیت و عرضه محصول می کند که پس از مدتی با ورود کالای قاچاق و اجناس خارجی کم هزینه تر، با ورشکستگی رو به رو می شوند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از ورود قاچاق در نوع خود می تواند بزرگترین کمک را به احیای تولید داخلی و استفاده از محصولات ایرانی کند، اما با شرط اینکه کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهیم.