علی جنتی شامگاه دوشنبه در همایش فرهنگی و اجتماعی لرستان در سخنانی با بیان اینکه لرستان با یادمان های بی بدیل خود یکی از نخستین های تمدن بشری بوده است اظهار داشت: در اثبات دیرینگی لرستان همین بس که قوم لر قبل از اینکه آریایی ها بیایند در دامنه زاگرس می زیسته اند.

وی با بیان اینکه قله ها، جنگل ها، و مراتع سر سبز در لرستان دنیایی از زیبایی را در این استان به تماشا گذاشته است عنوان کرد: مهمان نوازی، غریب نوازی و پذیرایی گرم مردم لرستان از مهمانان در طول تایخ بی بدیل بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گنجینه هایی از آئین ها و سنن در لرستان به هم تنیده شده است افزود: تعدد و تنوع آداب، رسوم و سنت های لرستان در طول قرن ها بزرگترین داشته و میراث فرهنگی را پدید آورده است.

جنتی با بیان اینکه میراث فرهنگی تنها اشیا تاریخی نیست بلکه میراث ناملموس مانند آئین ها و سنت ها نیز میراث فرهنگی هستند افزود: در استان لرستان ۲۰۰ آئین سنتی شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ مورد در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده اند.

وی با تاکید بر ضرورت مستند سازی این آئین ها و رسوم بیان داشت: به جرات می توان گفت که لرستان سرزمین ترانه ها است و ترانه در بتن زندگی مردمان لر جریان دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ترانه و موسیقی در زندگی، شیون، عشق، حماسه ها و دلاوریهای مرم لرستان جریان دارد ادامه داد: نوای آهنگین مادران لر در لالایی برای کودکان، مویه ها و شادی ها، سرودها و داستان ها وجود دارد و در شکل گیری شخصیت کودکان و بزرگسالان تاثیر گذار است.

جنتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاریخ نشان داده که قوم لر هیچ گاه بر سرزمین ایران خیانت نکرده و در برابر ظلم و ستم سر خود را فرو نیاورده است گفت: قوم لر همواره با شجاعت در برابر ظلم ایستاده است.