در سفر رسمی حسن روحانی، رئیس جمهور به باکو، ایران و جمهوری آذربایجان، 6 سند و یادداشت تفاهم همکاری در راستای تعمیق و تقویت روزافزون روابط و همکاری‌های دوجانبه امضا کردند، که امضاء سند برنامه اجرایی همکاری‌ها در زمینه گردشگری میان دو کشور بین سازمان صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و سازمان مربوطه در کشور آذربایجان از جمله مواردی بود که مورد توافق قرار گرفت.

بنا بر این گزارش الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، با اعلام خبر تسهیل صدور روادید میان ایران و آذربایجان، گفت: ما به دنبال گسترش مسیر شمال به جنوب هستیم و محور اصلی گفت‌وگوهای اجلاس سه‌جانبه موضوع راه‌آهن شمال به جنوب است. 

وی افزود: تفاهمنامه‌هایی در اجلاس پیش رو در این خصوص امضا خواهیم کرد. 

علی‌اف با بیان اینکه تعاملات ایران و آذربایجان در نقطه خوبی قرار دارد، گفت: گفت‌وگوهای اجلاس سه‌جانبه موضوع مهمی برای منطقه خواهد داشت.

رئیس جمهوری آذربایجان ادامه داد: ما به دنبال گسترش مسیر شمال به جنوب هستیم و محور اصلی گفت‌وگوهای ما، موضوع راه آهن شمال به جنوب است. علی‌اف همچنین در این نشست اعلام کرد: از این به بعد هموطنان ایران و آذربایجان بدون ویزا به کشورهای هم سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران و آذربایجان اختلاف فکری ندارند، گفت: ما گام مهمی برای تعامل بیشتر میان دو کشور  برداشته‌ایم.

علی‌اف همچنین تأکید کرد: در جلسه اخیر باید موضوع حمله ارمنستان مورد بررسی قرار گیرد. رئیس جمهوری آذربایجان در پایان از ملت ایران تشکر و عشق و علاقه خود را به آنان ابراز کرد. لغو روادید ایران وآذربایجان در حالی صورت می‌گیرد که دو ماه پیش نیز هیأت دولت ارمنستان با امضای موافقتنامه لغو روادید بین این کشور و ایران موافقت کرده بود. 

براساس موافقتنامه تأیید شده، شهروندان دو کشور مجاز خواهند بود در عرض 180 روز حداکثر 90 روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند. سال گذشته نیز کشور گرجستان به صورت موقت از روز 26 بهمن به مدت 45 روز روادید خود را برای اتباع ایرانی لغو کرد.

افق سیاست‌های دولت یازدهم اما برای موضوع لغو روادید با دیگر کشورها دامنه‌ای گسترده‌تر از این دارد. فروردین سال جاری مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی از پیگیری‌ها برای لغو روادید دوطرفه با 28 کشور دنیا خبر داده بود. او همچنین گفته بود که رایزنی‌های دولت برای لغو دو طرفه روادید با این 28 کشور آغاز شده است.

همچنین سفیر تام الاختیار کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: رژیم لغو روادید با آذربایجان در دستور کار است و به صورت مرحله ای اجرا می شود. 

محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو  در واکنش به انتشار خبری پیرامون لغو روادید میان ایران و آذربایجان گفت: دو کشور روندی را برای برقراری این رژیم آغاز کرده اند که در حال حاضر به مرحله سوم که همان لغو روادید است نرسیده ایم. 

پاک آیین با بیان اینکه در مرحله اول مسئله لغو ویزا مطرح نیست، گفت: در مرحله اول دو کشور تسهیلات فرودگاهی را برای سفر اتباع خود در نظر می گیرند و پس از آن در حدود سه ماه دیگر تسهیلات صدور روادید در مبادی ورودی مرزهای دوکشور یعنی در مرزهای آستارا و بیله سوار برقرار می شود و در مرحله سوم با تکمیل امکانات فنی دو کشور وارد مرحله نهایی این روند یعنی لغو روادید خواهند شد.