حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری در نشست خبری که امروز (یکشنبه)برگزار شد، اظهار داشت: بحث معوقات بانکی در کشور بسیار جدی است و در تمام کشور ها وجود دارد، زیرا همیشه کسانی هستند که وام دریافت می کنند اما قادر به پرداخت نیستند.

وی افزود: در طول 2 سال گذشته 3 واحد، درصد میزان معوقات کاهش پیدا کرده است و یک کاهش مثبت محسوب می شود و به دنبال این هستیم که این عدد بالا نرود.

وزیر دادگستری بیان داشت: برخی بانک ها معوقات بیشتری دارند که خودشان باید وارد کار شوند که در بین بانک ها، بانک ملی موفق تر عمل کرده است، سازمان ثبت اسناد در وصول ضمانت نامه ها موفق بوده، البته به دنبال این هستیم که معوقات افزایش پیدا نکند.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی گفت: بسیاری از معوقات به دلیل مشکلات اقتصادی کشور به وجود آمده و تنها به شرکت های خصوصی محدود نمی شود و دولت و شرکت های دولتی هم جزء بدهکاران بانکی محسوب می شوند.

وی در رابطه با فیش های حقوقی نامتعارف بیان داشت: در گذشته موضوع برداشت های غیر قانونی و تصرف در بیت المال مطرح بود که گزارش آنها به دستگاه های ذی ربط ارسال شده است، اما در بحث فیش های حقوقی که امروز مطرح شده است یک سوء استفاده و نقض قوانین محسوب می شود که تعداد آن بسیار کم است.

وزیر دادگستری گفت: کاری که دولت در افشای فیش های حقوقی انجام داد یک بررسی بر روی نظام پرداخت بود و بر این اساس بنا شده است میزان دریافتی مسئولین ارشد کشور، کمتر از 10میلیون تومان باشد.

*افزایش 2 برابری دریافت مالیات در 2 سال گذشته

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی افزود: امروز مساله مهم در فساد، بحث فرار های مالیاتی است که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی میزان فرار های مالیاتی حدود 30میلیارد در سال است که ما میزان دریافت مالیات را در 2 سال گذشته به 2 برابر رسانده ایم.

وی افزود: فیش های حقوقی نامتعارف یک بی انضباتی اداری بود که در حال پیگیری است، اما بزرگترین فساد قفل هایی است که جلوی اقتصاد کشور را گرفته و باعث شده اقتصاد مقاومتی رشد نکند، امروز ما راه مبازره با فساد را پیدا کرده ایم.

وزیر دادگستری گفت: جامعه اطلاع رسانی و خبری و خانواده بزرگ رسانه ما از رشد کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار است و دسترسی به اطلاعات، نقد و تحلیل، راهنمایی، هدایت و همه اهدافی که فضای رسانه مدنظر دارد، هم اکنون به بهترین شکل در جامعه ما محقق شده، هر چند که عوارضی را در کنارش به وجود آورده و سرعت کمی و کیفی به موضوعات نامناسب و عبور از مرزها هم انجامیده، اما با نگاه مثبت باید خوشحال باشیم از ارتقای کیفی که در رسانه رخ داده است،  تبادل اطلاعات به سرعت در حال انجام است و این دستاورد بزرگی برای جامعه ما  محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: ما خواهان تداوم این روند هستیم و وظیفه مان هم حمایت است و متعهد هستیم به حمایت از فضای رسانه.

وی تصریح کرد: ابزارها و مکانیزم و ساختارهای رسمی رشد خوبی دارد و در کنار آن ساختارهای غیر رسمی مثل فضای مجازی در حال رشد است و به رقیب برای شما تبدیل شده است و با این فضای غیررسمی مواجه هستید، این حجم گسترده اطلاعات، آثار خوب و عوارض منفی هم دارد و مثل باران رحمت می ماند و اگر کانال ها و پوشش طبیعی مراتع و جنگل ها فراهم نباشد تبدیل به سیل می شود، اما اگر بسترها فراهم باشد در کنارش پویش و شادابی به وجود می آید.

وزیر دادگستری افزود: جامعه ما در امنیت خوبی به سر می برد و دستاورد های خوبی داشته ایم، همانطور که دولت متعهد شده نرخ رشد 5 درصدی را می خواهد تامین کند با حفظ تورم موجود یا کاهش آن، همچنین تک نرخی شدن نرخ ارز  و کاهش سود بانکی و مبارزه با فساد که همچنان ادامه دارد، سال گذشته و امسال را مفید ارزیابی می کنم، مبارزه با قاچاق روند خوبی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی تاکید کرد: در حوزه حقوق شهروندی اقدامات گسترده ای شده است.

وی افزود: ان شاالله کاهش قاچاق را در سال جاری به زیر 10 میلیارد برسانیم سال گذشته از 25 میلیارد به 19 میلیارد رساندیم.

 وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درباره اینکه تسهیلاتی را برای تعاملات خبرنگاران با قوه قضائیه داشته باشید، گفت: شما امکان حضور در  نشست با سخنگوی قوه را دارید و بنده هم تاکید و پیگیری می کنم.

*مدعیان در مورد دخالت فریدون و برادر جهانگیری در فساد بانکی دلیل بیاورند

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره اخباری که در مورد فریدون و برادر جهانگیری منتشر می شود که در فساد بانکی دست داشته اند، گفت: مدعیان دلیل بیاورند قرار نیست که جامعه متهم باشد، هرکسی که پرونده دارد رسیدگی می شود،  در این مملکت دادگاه و دستگاه نظارتی داریم هر کسی که  مدعی است مستند شکایت کند و دولت هم اعلام کرده که خط قرمز ندارد و با هیچ کس عقد اخوت نبسته است و هر کسی که مرتکب فساد شود باید پاسخگو باشد و هیچ حمایتی را دولت  نخواهد کرد، دولت معتقد است که همه باید دست به دست هم دهیم برای مبارزه با فساد.

وی یادآور شد: هر حرکتی که از ابتدای روز انجام می شود در اتاق من و اتاق رئیس سازمان تعزیرات مشخص است که جرایم و اجرای احکام و ... چقدر است که این موضوع به کاهش تخلف می انجامد، ما نسبت به کنترل تشکیلاتمان به خصوص سازمان تعزیرات سیستم نظارتی مان را تقویت کردیم و در حال توسعه آن هستیم ولی به رویکرد اساسی نیاز داریم.

وزیر دادگستری  در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با فساد و بانک اطلاعات گفت: وزارت مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد است، اما  2 بعد دارد، یک وظیفه پاسخگویی به مراجع بین المللی است که حجم سنگینی دارد و این مرجع ملی سال 82 تاسیس و 87 به آن ملحق شدیم و سال 88 وزارت به آن ملحق شد و هر چند جدید التاسیس است، ولی کنوانسیون قوی است، اختیارات زیادی در کنوانسیون ایجاد کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: در 5 سال گذشته کارهای سنگین بین المللی انجام داده ایم تا اهرمی علیه ایران تبدیل نشود، دفعه قبل حدود 20 گزارش گرفتیم و هر گزارش 400 صفحه بود، مجددا بازرسی جدیدی از فصل سوم که یکی استرداد اموال و دیگری پیشگیری است را انجام دادیم، در قرعه کشی اعلام کردند که قرار است بازرسی شویم و دهها جلسه تشکیل دادیم و با شرکت 30 موسسه جلسه داشتیم، برای اینکه بتوانیم آماده شویم برای پاسخگویی، تا آبان ماه باید گزارش مان آماده شود و 2 کارگروه گسترده آماده و مجری مشخص شده است، اگر بی توجهی کنیم قطعنامه می خوریم و در هسته ای و حقوق کودک و حقوق بشر گیر میفتیم.

وی افزود: کشورمان موفق است و کار گسترده ای است که در حال انجام است، این موضوع وقت زیادی از ما را گرفته است.

وزیر دادگستری ادامه داد: ستاد مبارزه با مفاسد و ... در حال انجام کارهایشان هستند و ما هم کارمان را انجام می دهیم و ساماندهی و سلامت اداری را از سال گذشته انجام دادیم و جلسات منظم را داشتیم و 4 جلسه تاکنون برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: دنبال این هستیم که می توانیم به مدلی در کشور برسیم که باید با دقت و برنامه ریزی خوب به آن برسیم.

وی درباره کنوانسیون حقوق کودک گفت: در تمام استانها دفاتر خقوق کودک ایجاد و به همه مشاوران خانواده گفتیم تا موضوع را انجام دهند، ما سند حقوق کودک را منتشر کردیم و وظایف تمام دستگاه ها را مشخص کردیم و اخیرا گزارش 5 ساله به سازمان ملل دادیم و مورد قبول و تمجید قرار گرفته است.

 وزیر دادگستری افزود: ما با یکی از3 اپراتور کشور قرار داد بستیم تا بروزرسانی تکنولوژی را آنها انجام دهند،یک واحد اطلاع رسانی گسترده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: کشور با تدبیر و تفکر و برنامه ریزی به اهدافش زودتر می رسد و باید کمک کنیم تا فضای مطلوب در جامعه برقرار شود و در دولت بنایی هم بر پنهان و عدم پاسخگویی نیست.

وی افزود: وقتی مطلب به دروغ در جامعه بزرگ می شود و واقعی جلوه داده می شود باید با پاسخگویی جلو ببریم، من الان اتهامم این است که در سازمان بازرسی بیشتر مسائل را بازگو می کردم،  من بازرس دولتم و مسئول دو طرف نبودم و شغلم را انجام می دادم و الان هم شغلم را انجام می دهم و یک طرفه است، زیرا مسئول همه چیز نیستم که همه بخش ها را پوشش دهیم، نباید انتظار داشت که پاسخگوی همه چیز باشم و من سخنگوی دولت نیستم، راجع به فساد صحبت کردم، کامنت گذاشتند که مگه تو همه کاره ای، تحلیلت از فساد چیست، قرار ما بر تحمل است و ما واقعا داریم تلاش می کنیم که جامعه به سطح بالاتر برسد و دولت در مقابل این همه تهمت و گزارش خلاف، سعی کرده که تحمل کند و فضای جامعه را متشنج نکنیم. 

وزیر دادگستری افزود: بهتر است با فضای بدبینی کار را جلو نبریم و  اینکه اطلاع رسانی مان قوی تری شود را قبول داریم.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با قاچاق کالا گفت: در مبارزه با قاچاق، موفق ترین دوره را در یکی 2 سال گذشته پشت سر گذاشته ایم، ولی زیرساخت ها آماده نیست، گمرک از زیرساخت های خوبی برخوردار است و در حال حاضر در  تلاشیم که مشکلات موجود را برطرف کنیم، دادگاه ها و سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی هم فعال تر شده اند، در قانون مبارزه با قاچاق بیش از 6 هزار نفر و بیش از دویست جلسه برای آن کار کردیم و سه آیین نامه تصویب شد.

وی افزود: ماده 56 این آیین نامه سامانه جامع تجارت کشور است، خوشبختانه به تصویب دولت رسید، آیین نامه این قانون به تصویب رسیده است و ساختارها در مبارزه با قاچاق تکمیل شده است، از این به بعد کالای قاچاق در کشور حق توزیع ندارد، ما سال گذشته سه هزار میوه قاچاق معدوم کردیم و امسال هم با آن برخورد می کنیم.

وزیر دادگستری در خصوص انتقال محکومین بیش از 300 اتباع افغان به کشورشان، گفت:در آینده نزدیک به انجام می رسد، انتقال بیش از 50 نفر از کویت داشته ایم و توافق نامه های  قضایی و معاضدت مدنی و کیفری روال خوبی را داشته است و با 50 کشور توافق نامه داشته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از خبرگزاری ها مبنی بر اقدامات دولت برای وصول معوقات بانکی گفت: بحث جدی است و معوقه در همه کشورها وجود دارد، در 2 سال گذشته سه واحد، درصد مقدار آن را کاهش دادیم و الان به یازده و خرده ای رسیده است و این مثبت است، شاید عدد بالا رفته باشد، زیرا بهره ها بالا می رود ولی مهم است که نگذاریم افزایش یابد و همت بانک ها موثر بوده است و بانک ملی در این زمینه موثر بوده و سازمان ثبت اسناد برای اجرا به گذاشتن ضمانت های معوقات بانکی موفق بوده است و سعی داریم که معوقات جدیدی تولید نشود، یک مشکل معوقات، بدهی دولت و شرکت های دولتی است و از این جهت معوقات صرفا به بخش خصوصی اختصاص ندارد.

وی افزود: فیش های حقوقی موضوعی نبوده که در گذشته مطرح باشد و جدیدا مطرح است، ما در گذشته برداشت های غیرقانونی و تصرف در بیت المال داشتیم که به محاکم و دادگاه فرستادیم و الان هم از آن جنس وجود دارد و بحث فیش های حقوقی که مطرح است، اقدامات به شکل سوءاستفاده از تخلفات و مقررات کم است و درصدش مثل گذشته است، ولی آنچه که به عنوان فیش حقوقی مطرح است روند نامناسبی بوده که از گذشته بوده و تا الان ادامه داشته است.

وزیر دادگستری ادامه داد: آمار پرونده قاچاق که به مراجع قضایی و تعزیرات رفته در سال گذشته 10 هزار و 977 بوده که به 18 هزار و 200 رسیده است و ارزش مالی قاچاق بیش از 186 میلیارد تومان بوده که در سال جاری به 1630 میلیارد تومان رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی افزود: سال گذشته در لوازم یدکی و خودرو 48 هزار قطعه کشف شد و امار آن امسال به یک میلیون و 748 هزار قطعه رسیده است، در لوازم خانگی 3 میلیون و 68 هزار در سال گذشته کشفیات داشتیم که در چهار ماه امسال 2 برابر آمار مکشوفات بوده است، امار سیگار قاچاق از 85 هزار نخ در سال گذشته به 264 هزار در سال جاری رسیده است، در تجهیزات یارانه ای غیر از تلفن موبایل از 47 هزار وسیله به 320 وسیله رسیده است و 570 درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: در دولت انتشار فیش ها یک دستاورد مثبت بوده است، امروز فساد بزرگ فرار مالیاتی است و یک سال فرار مالیاتی ما بیش از بیست هزار میلیارد است، ما جلوی فرار مالیاتی را گرفتیم که دستاورد بزرگی است.، ما در حوزه گمرک از 7 هزار میلیارد رسیدیم به 14 هزار میلیارد از سال 92 تاکنون، وقتی موسسه غیرمجازی 540 شعبه داشته و بیش از یک میلیون و خرده ای سپرده گذار دارد که 2 سال و خرده ای است آن را ارزیابی  می کنیم، یک بیمه هزار میلیارد روی دست ما خسارت گذاشته است.