به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، « دافنه دو موریه» روز ۱۳ می ۱۹۰۷ در لندن و از یک پدر و مادر بازیگر متولد شد. او در خانواده ای بزرگ شد که همگی هنرمند بودند و حتی پدربزرگش نیز نویسنده توانایی بود.

همین امر موجب شد تا به سرعت به سمت دنیای ادبیات کشانده شود؛ به طوری که در سال ۱۹۳۱ و در سن ۲۴ سالگی توانست اولین رمان خود به نام « روح عاشق» را منتشر کند.

برخی منتقدان ادبیات، از آثار « دو موریه» خرده گرفته اند که مانند آثار « جورج الیوت» روشنفکرانه نوشته نشده اند. اما گروهی دیگر بر این باورند که برای پی بردن به اهمیت این نویسنده در ادبیات انگلیس، ابتدا باید نگاهی به دوره ای که او می زیسته بیاندازیم؛ زمانی که دو جنگ جهانی سبک نوشتاری او را تحت تأثیر قرار داده بودند.

رمان « ربه کا» که در سال ۱۹۳۸ به چاپ رسید و از سوی « آلفرد هیچکاک» فیلمی نیز بر اساس آن ساخته شد، بهترین شاهکار دو موریه محسوب می شود که جایزه کتاب ملی ۱۹۳۸ را برای نویسنده اش به ارمغان آورد. با این حال از دیگر آثار برجسته او می توان به « خانه ای در ساحل شنی» ، « ژانرال شاه» و « سپر بلا» اشاره کرد.

اگرچه فیلم های بسیاری بر اساس رمان های دو موریه ساخته شدند، اما خود او تنها دو فیلم « اکنون نگاه نکن» به کارگردانی « نیکولاس روگ» و « ربه کا» به کارگردانی هیچکاک را ستود.

دو موریه را در دسته رمان نویس های رمانتیک قرار داده اند، هرچند آثار او به ندرت پایان خوشی دارند. وی در اواخر عمر به نوشتن آثار غیرداستانی روی آورد که در این میان چندین شرح حال نوشته ی او با استقبال فراوان همراه شدند و کتاب « جرالد» شرح حال پدرش موفقیت زیادی به دست آورد.

دو موریه ۱۹ آوریل ۱۹۸۹ در سن ۸۲ سالگی در خانه اش در کورن وال درگذشت، منطقه ای که داستان بیش تر کتاب هایش در آن جا روی داده اند. به درخواست خودش، جسدش سوزانده شد و خاکستر آن به روی تخته سنگ های نزدیک خانه اش پاشیده شد. دافنه دو موریه را « بانوی امپراتوری انگلیس» نامیده اند.