این موضوع یک روز پس از آن اعلام شد که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد 10مرداد آخرین فرصت هدایت تحصیلی است و پرونده این ماجرا 15مرداد بسته می‌شود. روش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم برای ادامه تحصیل در پایه دهم اعتراض دانش‌آموزان، خانواده‌های آنان، کارشناسان و نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت. پس از بررسی موضوع در نشست مشترک برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش مجلس با مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش و ادامه اعتراض‌ها، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاون خود را مأمور پیگیری فوری این موضوع کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج در حکمی به معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داد تا به قید فوریت موضوع هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش را بررسی کرده و نتیجه را گزارش دهد.

تصمیم‌گیری کمیته هدایت تحصیلی

پس از اعتراض‌های گسترده به روش هدایت تحصیلی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به ماجرا ورود کرد.نشست مشترکی بین وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد. به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در این نشست مقرر شد اجبار در موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برداشته شود، زیرا اجبار آثار منفی دارد که به مرور نمایان می‌شود. حمایت میرزاده به همشهری توضیح داد که «کمیته هدایت تحصیلی در هر منطقه آموزش و پرورش تشکیل شود و دانش‌آموزانی که اعتراضی به هدایت تحصیلی خود دارند موضوع را به آن کمیته منتقل کنند تا در این‌باره تصمیم‌گیری شود.

البته خواست دانش‌آموزان تا حد امکانات منطقه اجابت خواهدشد.» نماینده مردم گرمی در پاسخ به اینکه نظر شما درخصوص ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع هدایت تحصیلی چیست؟ گفت:« معتقدم این کار اشکالی ندارد، طبیعی است که سازمان بازرسی براساس وظیفه ذاتی و شکایت‌های مردمی به این موضوع ورود کرده‌است. »

پرونده بسته شده

با توجه به ابعاد مختلف موضوع هدایت تحصیلی به‌نظر می‌رسد این ماجرا به سادگی و آنطور که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده تا 15مرداد بسته نشود. حمیدرضا کفاش مدعی شده کار هدایت تحصیلی بیش از 80درصد دانش‌آموزان در استان‌ها به سرانجام رسیده و تنها هدایت تحصیلی20درصد دانش‌آموزان باقی مانده‌ و 10مرداد آخرین فرصت هدایت تحصیلی است.

پس از اظهارات روز گذشته معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تعیین10مرداد به‌عنوان آخرین فرصت هدایت تحصیلی، برخی دانش‌آموزان و والدین آنها به آن واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی مراجع نظارتی به این موضوع شدند. برای نمونه حسین محمودی، پدر یکی از دانش‌آموزان به همشهری گفت:«متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش در این‌باره عملکرد بدی داشتند، مدیر مدرسه توجیه نیست، مدرسه فرزند من اصلا مشاور ندارد، چرا اعلام می‌کنند مشاور مدرسه تصمیم گرفته که بچه من در رشته کاردانش ادامه تحصیل بدهد. براساس کدام عوامل این تصمیم گرفته شده، آیا نباید والدین مطلع باشند؟» حالا اینکه پرونده هدایت تحصیلی تا 15مرداد بسته می‌شود یا خیر، بستگی به نتیجه گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این‌باره دارد.

هدایت تحصیلی،بدون اجبار!

درحالی‌که بسیاری از دانش‌آموزان و ‌والدین آنها از اجبار در هدایت تحصیلی انتقاد دارند و برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان نیز از لزوم حذف اجبار در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سخن می‌گویند، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش همچنان بر نظر پیشین خود پافشاری می‌کند و در آخرین اظهارنظر خود به خبرگزاری فارس گفته است: «هیچ دانش‌آموزی اجباری برای هدایت تحصیلی نداشته است.» مسعود شکوهی ریشه مشکلات را اینگونه معرفی کرده‌است: «اکثر اولیا دوست دارند فرزندانشان در رشته‌های پزشکی یا مهندسی تحصیل کنند.»