روز گذشته 4 بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای اهواز فوت کردند.این حادثه واکنش های زیادی را از سوی مسئولان وزارت بهداشت، مجلس، انجمن های حمایت از بیماران کلیوی و فعالان اجتماعی داشته است.

محمدحسین میردهقان مدیرکل نظارت بر درمان و اعتباربخشی وزارت بهداشت دراین باره می گوید: اکنون تیم ویژه وزارت بهداشت به اهواز رفته است تا پرونده بیماران را بررسی کند.همچنین جلساتی با نمایندگان مجلس، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کارشناسان و کادر درمان بیمارستان برگزار کرده ایم.

وی می‌گوید: علت فوت این بیماران در دست بررسی است و آنچه حدس زده می شود علت، انتقال عفونت است هرچند که همین موضوع هم در دست بررسی است و احتمالا حادثه به عفونت گوارشی مربوط می‌شود.

با وجود استقرار تیم ویژه وزارت بهداشت، اما شنیده ها از اهواز حاکی است که گویا 4 بیمار به طور همزمان در یک ساعت فوت شده اند یعنی در یک دوره زمانی دیالیز این حادثه رخ داده است در حالی که مسوولان بیمارستان آن را رد می کنند.

با وجود اینکه هنوز علت دقیق فوت بیماران مشخص نشده است اما برخی نهادهای مرتبط مانند انجمن حمایتی بیماران کلیوی در تلاش است تا ضمن انتشار اسامی متوفیان و حمایت از خانواده انها، از بیماران دیگری که حضور داشته اند اطلاعات دقیقتری را به دست آورد.

همچنین علاوه بر گمانه زنی علت حادثه که گفته شده عفونت بیمارستانی است گفته شده که یکی از بیماران مشکل ریوی داشته و همین امر باعث مرگ وی شده است.از طرفی گرمای شدید هوای اهواز به عنوان دلیل دیگر این حادثه مطرح شده است.

براساس اطلاعات موجود، از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت نامه‌نگاری به بخشهای دیالیز بیمارستان ها شده است تا اطلاعات بیماران به انجمنهای حمایتی داده نشود در نتیجه رسیدن به علت دقیق حادثه زمانبر و نامشخص است.

هاشم قاسمی رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز با انتقاد از فوت 4 بیمار دیالیزی که عنوان شده است به خاطر عفونت است، گلایه کرد و گفت: ما نمی‌توانیم این دلیل را بپذیریم و معتقدیم که سهل‌انگاری صورت پذیرفته است زیرا بر طبق آمارهایی که به زحمت به دست آوردیم در طول 4،5 ماه امسال بالغ بر 19 بیمار دیالیزی جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که هر بار از دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه مرگ این بیماران اطلاعاتی درخواست می‌کنیم به هیچ عنوان اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهد، درحالیکه باید به این آمار 19 بیمار فوتی سال 95 بالغ بر 14 بیمار متوفی دیالیزی در این استان در سال گذشته اشاره کرد.

این درحالی است که سید صاحب حسینی‌نژاد رئیس بیمارستان سینای شهرستان کارون نیز از مرگ این بیماران به دلیل استفاده از غذای آلوده و مسموم خبر داده بود.

وی در این تاییدیه آورده بود که وارد کردن غذا از بیرون بیمارستان باعث شد تا بیماران دچار مسمومیت غذایی شوند.

البته وبدا سایت رسمی وزارت بهداشت روز گذشته با تکذیب خبر فوت 4 بیمار دیالیزی، گفته بود که 3 بیمار فوت کرده‌اند که در خبرهای بعدی مسئولان وزارت بهداشت آمار دقیق را 4 بیمار اعلام کردند.

همچنین سایت روابط عمومی وزارت بهداشت علت این حادثه را قبل از انجام کارشناسی و روند قانونی مسمومیت اعلام  و ادعا کرد که این موضوع هیچ ربطی به بخش دیالیز و مسائل درمانی این بیماران ندارد.