برخی افراد برای لاغری دست به هر کاری می زنند و هر نوع قرص و دارویی مصرف می کنند و به هر قیمتی می خواهند از وزنشان بکاهند می خواهیم آسیب های مصرف خودسرانه داروهای کاهنده وزن مانند متفورمین را بفهمیم

مجید حنیفه – کارشناس مصرف منطقی دارو اظهار داشت: برخی افراد برای کاهش وزن به صورت خودسرانه نسبت به مصرف قرص‌های ضد قند متفورمین اقدام می‌کنند که متأسفانه مصرف خودسرانه این دارو در آنان به افت قند خون و حتی رفتن به کما منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های رسیدن به چاقی و لاغری در افراد، استفاده از مکمل‌هاست که این روزها افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

حنیفه عنوان کرد: مکمل‌های رسمی در داروخانه‌ها و با شناسه اصالت به فروش می‌رسند و باید دانست تأثیر آنها برای افزایش و کاهش وزن فقط 5 تا 10 درصد است.

این کارشناس مصرف منطقی داروی دانشگاه همدان افزود: مکمل‌های لاغری از طریق افزایش سوخت و ساز بدن و مکمل‌های چاقی با کاهش سوخت و ساز و کم کردن اشتها، فرد را به هدفش می‌رسانند.

وی ادامه داد: ویتامین‌های گروه B نیز باعث افزایش سوخت و ساز مواد قندی در بدن می‌شود که می‌تواند باعث کاهش وزن در افراد شود. قرص‌های گیاهی که رایج‌ترین آن چای سبز است، برای رسیدن به کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسمومیت‌های دارویی برای چاقی و افزایش وزن بر مصرف بیشتر میان‌وعده‌ها و کالری تأکید کرد و گفت: استفاده از انواع پودرها به منظور چاقی به عنوان یک میان‌وعده است که تا زمانی‌که مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریافت کالری بالا می‌رود و فرد شروع به وزن گرفتن می‌کند.

وی با تأکید بر این نکته که استفاده از این مکمل‌ها تنها 5 تا 10 درصد در رسیدن به چاقی و لاغری موثر است، اظهار کرد: پس از قطع مصرف باید سعی شود با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب وزن به دست آورده را حفظ کنیم.

حنیفه از عرضه مکمل‌ها و قرص‌های غیرقانونی در عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و حتی فروشگاه‌های آرایشی – بهداشتی خبر داد و افزود: در این واحدهای صنفی که ارتباطی به بخش سلامت مردم ندارند، فرآورده‌هایی عرضه می‌شود که ماهیت و ترکیبات آن مشخص نیست.

وی گفت: مکمل‌ها و داروهای لاغری و چاقی غیر مجاز که در مراکز نا معتبر عرضه می‌شوند، عوارض جدی و خطرناکی ر ا برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارند.

حنیفه با بیان اینکه ترکیبات آمفتامین، موثرترین راه کاهش وزن است، تأکید کرد: مصرف این ترکیبات در افراد به بروز عوارض شدید قلبی و عروقی منجر می‌شود.

به گزارش ایفدونا – وی ادامه داد: مصرف خودسرانه محرک‌های اعصاب که برای لاغری استفاده می‌شود دارای عوارض شدید و خطرناکی است.

حنیفه بیان کرد: مکمل‌ها و داروهایی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، دارای کمترین عوارض هستند؛ اما با این حال نباید بدون مشورت با پزشک یا داروساز اقدام به مصرف شود.

وی افزود: مکمل‌های عرضه شده در محل‌های غیر مجاز دارای ترکیبات آمفتامین و کافئین است که در مواردی منجر به ایست قلبی می‌شود.

حنیفه توصیه کرد: پیش از اقدام به مصرف هر گونه مکمل، قرص گیاهی و انواع داروهای چاقی و لاغری با مشاور تغذیه و پزشک مشورت کنید و هرگز با اقدام خودسرانه و تهیه از محل‌های نامعتبر، سلامت خود را به خطر نیندازید.