به گزارش پارس به نقل از تسنیم، این مجله در تحلیلی که بر روی سایت اینترنتی خود منتشر کرد، با اشاره به افزایش چشمگیر مسلمانان در انگلستان، نوشت: هر هفته نزدیک به شش هزار مرد و زن مسلمان برای ادای نماز جمعه در یکی از مساجد محله « وایت چابل» واقع در بخش شرقی لندن گرد هم می آیند و ائمه جمعه در این مسجد خطبه های نماز جمعه را به سه زبان مختلف ایراد می کنند تا معنای آن برای نمازگزاران مهاجر الجزایری، بنگلادشی، هندی، مراکشی، پاکستانی، سومالیایی و آفریقای جنوبی قابل فهم باشد.

این مجله به مهاجرت مسلمانان به انگستان اشاره کرده و افزود: مسلمانان در دهه های ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم میلادی از کشورهای مختلف به خصوص بنگلادش و پاکستان به این کشور مهاجرت کرده اند و روحانیون و ائمه جماعات آنها به جز عده کمی، قادر به سخن گفتن به زبان انگلیسی نبودند و مسلمانان مجبور بودند به خطبه های نماز جمعه با زبان محلی آنان گوش فرا دهند.

اکونومیست همچنین نوشت: این وضعیت در انگلستان در حال تغییر است و بنا بر گفته « ابراهیم موجرا» امام جماعت منطقه « لایسیستر» و عضو ارشد شورای مسلمانان انگلستان، تعداد ائمه جماعاتی که به زبان انگلیسی سخن می گویند رو به افزایش است. وی معتقد است که تعداد کمی از این افراد مهاجر هستند.

در این یادداشت، یکی از دلایل یادگیری آموزش زبان انگلیسی توسط ائمه جماعات، تأسیس شورای مشورتی ملی ائمه جماعات و مساجد ذکر شده که پس از انفجارهای سال ۲۰۰۶ میلادی در لندن به منظور آماده سازی و آموزش به ائمه جماعات برای مقابله با چالش های به وجود آمده شکل گرفته است.

دلیل دوم بر اساس یادداشت این مجله، عامل دموگرافی است؛ به این معنا که نسل های دوم و سوم از کسانی که نیم قرن گذشته به کشور انگلستان مهاجرت کرده اند، ممکن است به زبان های بنگالی و یا اردو آشنایی داشته باشند، اما بدون شک بسیاری از این افراد زبان انگلیسی را زبان اصلی خود می دانند.