دانشگاه آزاد در واکنش به خبر «وزارت علوم مدارک نیابتی دانشگاه آزاد را تایید نکرد/ سر دانشجویان ‌رشته‌‌محل‌های فاقد مجوز بی‌کلاه ماند» تأکید کرد که در صورتجلسه‌ شماره 99518 و مورخ 94/5/27 که به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است، وزارت علوم متعهد شده مدارک این دانشگاه را تأیید کند، این در حالی است که بر اساس نامه رئیس دانشگاه آزاد، وزارت علوم به استعلامات انجام شده پاسخ منفی می‌دهد.

متن کامل توضیحات این دانشگاه به شرح ذیل است:

« احتراما پیرو انتشار خبری با عنوان «وزارت علوم مدارک نیابتی دانشگاه آزاد را تائید نکرد/ سر دانشجویان رشته محل‌های فاقد مجوز بی‌کلاه ماند» در تاریخ 95/4/21 و با توجه به نتیجه‌گیری اشتباه خبرنگار گروه دانشگاه این خبرگزاری از نامه رئیس‌ دانشگاه آزاد اسلامی به وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خواهشمند است به موجب قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران، توضیحات زیر را به عنوان جوابیه منتشر نمایید.

1-همانگونه که در پاسخ قبلی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی آمده بود و در تاریخ 94/9/18 در آن خبرگزاری محترم منتشر شده است. صدور این مدارک در پی تصمیم دانشگاه مبنی بر ساماندهی واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات در سراسر کشور بوده که با هماهنگی و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس صورتجلسه مشترک مورخ 93/4/3 به منظور استانداردسازی آموزشی انجام گرفته است.

در صورتجلسه شماره 99518 و مورخ 94/5/27 که به امضای وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است نیز مقرر شده مدارک دانش‌آموختگان و دانشجویان ورودی قبل از سال تحصیلی 94-95 واحدها و پردیس های تجمیع شده با عنوان واحد علوم و تحقیقات تهران و نام واحد تجمیع شده صادر شود. وزارت علوم نیز متعهد شده در صورت استعلام این مدارک را تائید کند. نکته باعث تاسف این است که خبرگزاری فارس حتی به جوابیه قبلی دانشگاه آزاد اسلامی که خود اقدام به انتشار آن نیز کرده بود توجهی نکرده و اقدام به فضاسازی نمود که منجر به تشویش اذهان دانشجویان و داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.

2- برخلاف ادعای خبر مذکور مبنی بر اینکه مدتی است دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مشکل رشته محل‌های فاقد مجوز خود اقدام به صدور مدارک تحصیلی به صورت نیابتی کرده است، به اطلاع می‌رساند این رویه نه در مدیریت فعلی که از ابتدای شکل‌گیری برخی واحدهای علوم و تحقیقات به عنوان شعبه واحد علوم و تحقیقات تهران و در زمان رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی و به علت فقدان مجوز این واحدها در آن دوره انجام می‌شده و در مدیریت فعلی دانشگاه برای حل این مشکل به ارث رسیده از گذشته و جلوگیری از تضییع حق دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و نیز اطمینان بخشی به ایشان این رویه با تائید وزارت علوم شکل قانونمند به خود گرفته است و واحدهای مذکور نیز ادغام شده‌اند.»

بر اساس نامه مورخ 26 خردادماه 1395 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و توضیحات ارسالی دانشگاه مذکور، به هر صورت این دانشگاه به منظور حل مشکل دانشجویان رشته محل های فاقد مجوز خود، اقدام به صدور مدارک تحصیلی در واحد علوم و تحقیقات تهران کرده است.

دانشگاه آزاد مدعی است صورتجلسه‌ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد کرده که به موجب آن صدور این مدارک مورد تایید این وزارتخانه نیز قرار گرفته است.

در حالی که بر اساس نامه منتشر شده فوق (نامه رئیس دانشگاه آزاد)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به استعلامات انجام شده پاسخ منفی داده و حتی با فرض وجود صورتجلسه مورد ادعای دانشگاه آزاد، مشکل عدم تایید مدارک تحصیلی همچنان پابرجاست.

به نظر می رسد دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل شهریه و زمانی که از دانشجویان خود دریافت کرده، بایستی به صورتی موثر به دنبال اجرایی شدن توافقات ادعا شده با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد، چرا که فرافکنی مشکل عدم تایید مدارک تحصیلی دانشجویان را حل نمی‌کند.