سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری دیه شهدای منا گفت: هنوز مبلغ دیه و زمان دقیق پرداخت آن از سوی عربستان اعلام نشده است.

وی در ادامه افزود: در جلساتی که با وزرای قبلی و جدید حج عربستان داشتیم، نخستین موضوعی که مطرح شد دیه شهدای منا و شهدای حادثه مسجدالحرام بود.
اوحدی یادآور شد: هر دو وزیر تأکید کردند دیه و غرامت شهدای حادثه مسجدالحرام قبل از حج تمتع 95 را پرداخت خواهند کرد. امیدواریم سعودی ها به قول خود عمل کنند البته هنوز این دیه به هیچ کشوری پرداخت نشده است.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص دیه شهدای منا، تصریح کرد: عربستان در آمار های فاجعه منا دچار اختلاف نظر است از این رو اعلام کرده اند پس از بسته شدن دیه حادثه مسجدالحرام موضوع دیه منا را نیز بررسی می کنند که این موضوع به پس از موسم حج موکول می شود.
وی بیان کرد: دیه حق شرعی خانواده های منا است بر اساس احکام شرعی اهل سنت و شیعه دیه قتیل الزحام است که بیت المال عربستان باید پرداخت کند.
اوحدی اضافه کرد: مسئولیت حقوقی پیگیری دیه شهدای منا به عهده دستگاه دیپلماسی کشور است که تا کنون تلاش خوبی انجام داده اند اما سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری هر تلاشی نیاز باشد انجام می دهند تا این حق شرعی به خانواده های شهدای منا برسد.
رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: تعداد شهدای حادثه منا بیش از پنج هزار نفر است و این در حالیست که عربستان اعلام کرده 700نفر در این فاجعه غم بار جان خود را از دست داده اند.