سید حسن هاشمی در همایش بین‌المللی پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر با اشاره به صحبت‌های نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران و همچنین سخنرانی معاون آموزشی وزارت بهداشت کشورمان اظهار داشت: نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران درباره پیشرفت‌های حوزه سلامت ایران صحبت کردند کما اینکه آمارهای جهانی هشدار دهنده‌ای در حوزه سلامت بود.

وی در ادامه گفت: در طول سه سال گذشته کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه دارو و حمایت از مردم در هنگام نیاز صورت پذیرفت و این در شرایطی بود که علی‌رغم تمام مشکلات در طرح تحول سلامت بیش از 10 هزار متخصص و پزشک در سراسر کشور توزیع شد و شبکه بهداشت از روستا به شهرها گسترش یافت و 11 میلیون حاشیه‌نشین را پوشش داد. 11 میلیون فاقد بیمه نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وزیر بهداشت با اشاره به گسترش بهداشت از روستا به شهرها در قالب طرح مراقبین سلامت با ایجاد مراکز جامع و پایگاه‌های مراقبین سلامت  تصریح کرد: این کارها هنوز در حوزه سلامت به عنوان مُسکِن حساب می‌شود و تا تحول فاصله داریم زیرا اساس کار در پیشگیری است.

هاشمی همچنین در ادامه عنوان کرد: هدفگیری ما در طرح تحول سلامت دقیق بود و علی‌رغم تمام استدلالهایی که برخی‌ها می‌آوردند که چرا ما به درمان دارو و نوسازی بیمارستان‌ها پرداختیم باید عنوان کنم که امسال سال کسب دستاوردها در حوزه سلامت پس از این سه سال است. زیرا اگر مسئولی در حوزه سلامت در یک مراسم مردمی شرکت کند مردم قبول می‌کنند که برای آنها کاری صورت پذیرفته ولی اگر مثلاً دارو نباشد هرچقدر هم موعظه کنیم بی‌فایده است.

وی به سند مهم حوزه بهداشت که رئیس مجلس و رئیس دولت به آن تعهد کردند و همچنین رهبر معظم انقلاب نیز به حوزه بهداشت و پیشگیری تأکید کرد، گفت: خوشبختانه با تشکیل مجلس جدید نیز شاهد حضور سه پزشک در هیئت رئیسه مجلس هستیم و از طرفی نیز باید برنامه توسعه ششم به طور کامل نوشته شود. بنابراین  می‌طلبد کالاهای آسیب رسان از جمله دخانیات دارای عوارض شوند زیرا با این کار می‌توان بسیار در حوزه پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر اقدام کرد.

وزیر بهداشت با تأکید مجدد براینکه طرح تحول سلامت یکی از اهداف مهم طرح تحول سلامت کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش عدالت در حوزه سلامت بود، گفت: در سال آخر فعالیت دولت باید بیشترین تمرکزمان را بر حوزه پیشگیری و آموزش قرار دهیم که باید رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران ستاد وزارت بهداشت براین باور تعهد کنند زیرا کار اصلی در پیشگیری است.

هاشمی در این‌باره به مصادیقی از جمله کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: ما به هر حال از آمریکا ثروتمندتر نیستیم و می‌بینیم آنها در حوزه پیشگیری بیش از ما فعالیت می‌کنند ولی با این حال هنوز گرفتار حوزه درمان هستند و اروپا نیز همین گونه است؛ بنابراین اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم باید به مقوله پیشگیری بیشتر توجه کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال شاید نتوان در هر 11 مولفه حوزه  سلامت و بهداشت را به صورت همزمان ارتقا داد ولی حداقل باید در کنترل سرطان و بیماری‌های تنفسی اقدامات بیشتری شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مثلاً در زمینه بیماریهای قلب و عروق باید بسیج کشوری صورت گیرد و وقتی ما هر جمعه 1200 نماز جمعه برگزار می‌کنیم و مردم نیز 80 درصد اطلاعات خود را از صدا و سیما دریافت می کنند بسیار مناسب است مسئولان حوزه سلامت از این فرصت برای ارتقای آگاهی مردم در حوزه سلامت استفاده کنند.

هاشمی همچنین به فواید تشکیل شورای عالی سلامت ایمنی غذا به رئیس جمهور، معاون اول و 9 وزیر شرکت می‌کنند اشاره کرد و افزود: در استان های دیگر نیز جلسه این شورا حداقل یک بار در ماه و یا 4 بار در سال با حضور متولیان مرتبط سلامت استان‌ها برگزار می‌شود. بنابراین باید امروز که متولی اصلی سلامت کشور شخص اول رئیس جمهور است بتوانیم حداکثر استفاده را انجام دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: متأسفانه امسال سال سیاسی است و مباحث انتخاباتی را در بر دارد کما اینکه مردم نیز علاقه مند هستند حرف‌های متفاوت بشنوند پس بگذاریم این حرف‌ها را از حوزه سلامت بشنوند و آن نیز بحث افزایش خدمات و حمایت در حوزه سلامت باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات غرق شدگی در تابستان‌ها سوختگی در زمستان‌ها و آمار بالای تصادفات درباره شبکه بهداشت خاطرنشان کرد: باید مأموریت وزارت بهداشت مشخص شود وگرنه رها می‌شود به هر حال نباید کارهای سی سال پیش را همچنان عنوان کرد.